Danskernes kulturforbrug: Din bopæl afgør, hvor kulturkronerne bruges

Mens Københavnerne er vilde med at gå ud, foretrækker nordjyderne at få kulturoplevelser i sofaen.

  Foto: istockphoto.com  

SKAT

Hvor meget betaler vi egentlig for kulturen? Svaret afhænger i høj grad af, hvor vi bor, for mens Københavnerne har et kulturelt tag-selv-bord lige uden for døren, så har nordjyderne længere til spændende kulturtilbud, og det kan ses på forbruget. Det viser en undersøgelse af danskernes kulturforbrug, som Nordeas forbrugerøkonom, Ann Lehmann Erichsen, har lavet for Penge & Privatøkonomi.

Det er nu ikke fordi nordjyderne nødvendigvis bruger færre penge på kultur, de prioriterer bare anderledes end de danskere, der bor tæt på Aarhus og København. Nordjyderne er klart den befolkningsgruppe, der bruger flest penge på at få kulturen hjem i stuen. Årligt bruger nordjyderne 13.315 kroner på den hjemlige underholdningspark, hvilket er 30 procent mere end i Syddanmark, hvor man bruger mindst.

”Nordjylland er den mest folkefattige egn i Danmark, og når der samtidig er langt til kulturtilbuddene, så er det nogle gange nemmere at vælge sofaen. Når du nyder kulturen derhjemme, skal du heller ikke bekymre dig om transporten til og fra, eller om du kan få et glas vin til filmen, fordi du skal køre hjem,” siger Ann Lehmann Erichsen.

Kultur ud af huset

Sportsevents, forlystelsesparker, biografture eller teateraften er bare nogle af de muligheder, danskerne har, når vi vil ud og opleve kulturen. Men mange af kulturoplevelserne klumper sig om de større byer, og derfor er der langt flere kultur- og underholdningstilbud at vælge i mellem, hvis du bor i København eller Aarhus. Derfor er det også i region Hovedstaden og region Midtjylland, at der bruges flest penge på kultur ud af huset. Københavnere bruger godt 4.600 kroner om måneden, mens midtjyderne tager andenpladsen med et månedligt forbrug på 3.259 kroner.

”Det er altså ikke fordi, at fynboerne eller nord- og sønderjyderne ikke gider gå ud for at opleve kulturen. Men deres regionale og særligt lokale tilbud er noget mere begrænsende, mens transporten ofte vil være både længere og dyrere. Omvendt har eksempelvis københavnerne kulturen lige uden for døren hver eneste dag hele året rundt, og det giver helt sikkert udslag i danskernes forskellige kulturprioriteringer,” siger forbrugerøkonom Ann Lehmann Erichsen.

Hvor skal vi spise i aften?

Ikke overraskende er restaurantbesøg en vigtig kulturoplevelse for Københavnerne, som i snit bruger næsten 1300 kroner om måneden på at spise ude. Det svarer til en andel på 5,22 pct. af det samlede forbrug, hvilket er en regional rekord. Faktisk bruger beboere i hovedstadsområdet 72 pct. mere på at spise ude end nordjyderne, der bruger mindst.

Selvom der kan være en større tendens i yderområderne til at samles om middagsbordet derhjemme frem for at tage ud at spise, så hænger de regionale restaurantbudgetter også sammen med det kulinariske udbud samt befolkningssammensætningen. Både Aarhus og København har stribevis af kulinariske tilbud at vælge i mellem, særligt i de højere prisklasser, og derfor er det også naturligt, at det særligt er her, at der bruges flest penge på at spise ude. Samtidig er der langt flere unge og singler i byen – to grupper, der i langt højere grad foretrækker at gå ud sammenlignet med børnefamilier og ældre.

Her fylder kulturen mest i budgettet

Uanset hvilken landsdel du er fra, så er danskerne overordnet set ret enige om, hvor der skal bruges flest penge på kultur og oplevelser. Mens kulturoplevelser uden for hjemmet kun udgør mellem 0,73 pct. (Nordjylland) og 1,41 pct. (Hovedstaden) af det samlede årlige forbrug, så fylder rejser, restaurantbesøg og den hjemlige underholdningspark en del mere på danskernes kulturbudget. Og det gælder alle danskere fra vesterhavskysten til stenbroen i København.

Udgifter til rejser både i ind- og udland fylder mellem 2,89 pct. (Syddanmark) og 4,49 pct. (Hovedstaden) af det årlige forbrug, mens vi bruger mellem 3,31 pct. (Nordjylland) og 5,22 pct. (Hovedstaden) på at gå ud at spise. Den hjemlige kulturfordybelse på diverse skærme og anlæg bliver også prioriteret højt over hele landet. Nordjyderne ligger som sagt i front og bruger, hvad der svarer til 4,46 pct. af deres samlede forbrug på at vedligeholde den elektroniktunge hjemmeunderholdning. Mindst bruger sjællænderne, der dog stadig ofrer 3,26 pct. årligt på posten.

Undersøgelsen er lavet for Penge & Privatøkonomi af Ann Lehmann Erichsen, forbrugerøkonom og afdelingsdirektør i Nordea. Tallene er trukket fra Danmarks Statistik d. 25/8.

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display