Sådan håndterer du travlhed

Telefonen kimer, mails tikker ind, og opgaverne hober sig op. Interesseorganisationen Lederne giver dig her gode råd til, hvordan du kan skabe arbejdsro.

KARRIERE

Travlhed på arbejdspladsen behøver ikke at være et problem, men hvis fyldte kalendere og spidsbelastninger er en del af din hverdag, risikerer du, at det udvikler sig til stress og fravær.

»Vi har alle travle dage, hvor tiden flyver, og vi halser bagefter. Det er vigtigt at kunne håndtere travlheden, så den ikke ender med at blive en permanent tilstand, der dræner for energi og som kan ende med at udvikle sig til stress,« siger Trine Dilèng, ledelsesrådgiver hos Lederne. 

Hun giver her gode råd til, hvordan du kan håndtere travlheden.

Skab overblik
Hvad går din tid egentlig med? Notér ned, hvad du bruger din tid på, og find dine tidsrøvere. Skab dig et overblik over dine opgaver og del dem op i dem du skal lave og dem du bør lave. Hvilke opgaver er de vigtigste? Hvilke opgaver haster? Skriv dem på en liste, hvor du også laver en kolonne til markering, når en opgave er udført. Det er vigtigt at fokusere på alt det, du rent faktisk når i stedet for kun at fokusere på det, du ikke når.

Forventningsafstem
Hvad forventer andre af dig? Hvis for eksempel din chef beder dig om at aflevere en rapport om et emne, så undersøg først, hvilke forventninger han har til rapporten - er der en deadline, hvor lang skal den være, hvem skal læse den og så videre. Det giver dig bedre mulighed for at bedømme, hvor lang tid du skal sætte af til opgaven, og du bruger ikke ekstra tid på at gøre den mere omfattende, end det forventes. Nogle gange er det næstbedste nok.

Vær i dialog med chefen
Det er vigtigt at være i løbende dialog med din chef, så I sammen kan prioritere opgaverne. Hvis du føler, du er nødt til at sige fra, så gør det på en konstruktiv måde og ikke i sidste øjeblik. Sig for eksempel: ”Jeg kan godt tage denne opgave,” men fortæl chefen, hvis det har konsekvenser for løsningen af dine andre opgaver.
Det kan også være, at du har brug for hjælp til at afhjælpe din travlhed - og vær ikke bange for at bede om den. Så vær bevidst om, hvornår du har brug for hjælp, og hvem der eventuelt kan hjælpe dig.

Find din bedste tid
Hvornår på dagen føler du dig mest frisk? Læg dine vigtigste eller mest krævende opgaver der, hvor du er mest effektiv. Du udnytter din tid dårligt, hvis du gemmer dem til de tidspunkter, hvor du føler dig træt og uoplagt.

Book luft i din kalender
Book nogle tider i din kalender, som du kan bruge som lufthuller, for eksempel en halv time hver dag. Der sker næsten altid noget uforudset, og skulle det ikke være tilfældet, har du friheden til at bruge tiden til de planlagte opgaver.

Organisér din indbakke
Det kan nogle gange være en god idé at slukke telefonen og lade indbakken passe sig selv - en opgave tager længere tid, hvis du hele tiden bliver forstyrret og ikke kan fokusere. Sæt bestemte tidspunkter af til at læse dine e-mails, for eksempel to gange om dagen. Opret forskellige mapper, så du kan sortere i dine mails, mens du skimmer dem. Sorter dem efter, hvilke du straks skal handle på, hvilke der kan vente, og hvilke der bare er til orientering.

 

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display