Opfør dig ordentligt på Facebook

Et forkert kvæk på Facebook eller de andre sociale medier, kan i værste fald få dig fyret.

KARRIERE

De sociale medier har taget de danske arbejdspladser med storm, og mens privatliv og arbejdsliv smelter sammen, bliver behovet for retningslinjer på de sociale medier større. I værste fald kan en uheldig statusopdatering påvirke virksomhedens image negativt og føre til din fyring. Det er allerede sket flere steder.

Carlsberg har taget konsekvensen og formuleret nogle officielle tommelfingerregler for brugen af sociale medier og inviteret medarbejderne på workshop om de digitale fællesskaber.
»Vi oplevede et stigende antal spørgsmål fra vores ansatte i forhold til, hvad de må, og hvad der virker, når de bruger sociale medier i forbindelse med arbejdet,« siger Anni Lyngskær, kommunikationskonsulent i Carlsberg.

Det billede kan 33-årige Britt Bach Pedersen, der er Category Analyst, sagtens genkende. Hun bruger selv både Facebook, LinkedIn og Instagram - tit også i en arbejdssammenhæng. Hun mener retningslinjerne sender et godt signal til medarbejderne om, at Carlsberg gerne vil have, at de ansatte bruger internettets fællesskaber.

Digitale tommelfingerregler
En intern undersøgelse i Carlsberg viser, at tre ud af fire danske medarbejdere bruger Facebook dagligt. Derfor var det heller ikke ukendt stof, da Center for Digital Dannelse holdt deres første workshop om sociale medier for Carlsbergs ansatte.

»Vi vidste jo godt noget af det i forvejen, men der var alligevel lidt aha-oplevelse over det. Workshoppen fik sat en debat i gang, og jeg lærte selv en del om, hvad man kan få ud af at bruge de sociale medier, og hvordan man rammer sine målgrupper online,« siger Britt Bach Pedersen.¨

Hun forklarer, at hun blandt andet bruger Facebook, når hun er ude hos kunder. Det er god kundepleje lige at tjekke ind på Facebook og vise, hvor man er og sammen med hvem. Hun mener også, at du kan bruge de sociale medier til at påvirke en virksomheds omdømme og eksempelvis udvise social ansvarlighed eller markedsføre nye produkter.

Carlsberg har indtil videre afholdt to workshops for sine ansatte, og ligesom de digitale retningslinjer er det helt frivilligt, om man vil deltage.

Facebook er fremtidens kompetence
Den digitale kommunikationsekspert Jacob Brøndum fra Center for Digital Dannelse forklarer, hvorfor brugen af sociale medier er en kompetence, der kommer til at sikre dig arbejde i fremtiden:

- Om 10 år bliver det forventet, at du kan bruge de sociale medier på din arbejdsplads. Den enkelte medarbejder bliver i højere grad virksomhedens ansigt udadtil gennem de sociale medier. Nu er det ikke længere kun ledelsen, der har en offentlig stemme.

- Samtidig handler det også om dit personlige brand. Arbejdsgivere og andre kan følge dine digitale fodspor på LinkedIn, Facebook og så videre. Du kan ikke skjule din digitale fortid, derfor skal du kunne bruge det til din fordel. Med et fancy ord kalder vi det reputation management.

 

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display