Innovative ledere i høj kurs

Er du en omkostningsbevidst, nytænkende leder, står du i dag med gode kort på hånden.

KARRIERE

Finanskrisen har ført til omfattende besparelser i mange virksomheder og har sat en ny type ledere højt på virksomhedernes ønskeliste. »Nye ledere skal have et innovativt fokus på, hvordan de kan fastholde kvaliteten med mindre budgetter og færre medarbejdere,« fortæller ledelsesrådgiver Niels Henriksen fra interesseorganisationen Lederne.

I jobannoncer kan du konkret se, at virksomheder i højere grad efterlyser ledere, der er i stand til at samarbejde på tværs – eksempelvis på tværs af udviklingsafdelingen, salgsafdelingen og marketingafdelingen. Tidligere var det i højere grad selvstændige søjler i virksomhederne, men nu bliver de mange steder tættere forbundet. Der er med Niels Henriksens ord blevet mindre fokus på faglig specialisering og mere fokus på processer, hvor ledere skal kunne se ud over deres eget fag.

 

»Mange virksomheder har fået øjnene op for, at mange gode ideer til forbedringer og effektiviseringer ligger inde i virksomheden, hvor fagligheden og branchekendskabet er til stede. Der er ikke nødvendigvis grund til at rejse jorden rundt eller hyre dyre konsulenter for at få inspiration,« siger ledelsesrådgiveren.

I Sunds ved Herning ligger værktøjsproducenten Kyocera Unimerco med mere end 500 ansatte og er et godt eksempel på, hvordan virksomheder søger nye spidskompetencer. Det fortæller administrerende direktør Kenneth Iversen.

»Når vi ansætter i dag, har vi stort fokus på kandidaternes evne til innovation. Konkret kommer det eksempelvis til udtryk ved, at vi søger personer med menneskelige værdier som at kunne arbejde i fællesskab. Det er meget sjældent, at en person bare vælter frem med gode ideer. De opstår som regel i fællesskaber. Lysende genier som Georg Gearløs findes som udgangspunkt kun i tegneserier, så vi kan ikke bruge karrieremindede individualister, der ikke vil spille som en del af holdet,« siger direktøren.

 

Op til finanskrisen havde Kyocera Unimerco som mange andre virksomheder en tendens til at administrere i stedet for at forny sig. »Efterspørgslen var stor, så vi blev bare ved med det, vi var gode til. Men krise og globalisering har siden gjort det ekstremt vigtigt, at vi hele tiden fornyer os, så vi er konkurrencedygtige, og det sætter nye krav til de ledere, vi ansætter,« siger direktøren. Ifølge ledelsesrådgiver Niels Henriksen er det også blevet et mere udbredt ønske i jobannoncer, at ledere er økonomisk bevidste.

Finanskrisen har ført innovation med sig

Interesseorganisationen Lederne har udført en spørgeundersøgelse blandt 1.037 ledere, og næsten halvdelen af dem mener, at den økonomiske krise har ført til mere innovation og nytænkning.

Spørgsmål: På hvilken måde har finanskrisen 2008-2011 ændret på følgende forhold i din nuværende virksomhed?


  Mindre Uændret Mere
Sammenhold 22% 48% 30%
Intern kommunikation 21% 46% 33%
Innovation og nytænkning 20% 34% 46%
Videndeling 18% 49% 33%

 

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display