Bliv en del af et netværk

Et netværk kan både hjælpe din karriere og din forretning. De professionelle af slagsen tæller i dag omkring 10.000 forskellige. Tag med Penge & Privatøkonomi til et morgenmøde i et netværk med elevatortaler, new bizz-strategier og en hurtig kop kaffe.

KARRIERE

Det er stadig mørkt udenfor. Nattefrosten har efterladt et knasende hvidt spor i græsset, mens månen stadig spejler sig i de små krusninger i den sjællandske fjord. Klokken er knap syv om morgenen i Holbæk Golfklub, og ind ad døren træder advokat og partner i advokatfirmaet Advodan, Kelvin V. Thelin.

 

I mindre grupper står en broget flok med kaffekopper og småsnakker. Kelvin V. Thelin går raden rundt og hilser på hver enkelt til Holbæk-kredsens møde i Business Network International (BNI). Morgenmaden er serveret, og gruppens formand Michael Steinlein kalder flokken sammen. Nu begynder mødet.

 

Dagens netværksmøde følger den samme agenda som ved sidste møde. Dagsordenen er den samme ved mødet i nabogruppen i Roskilde, i den anden ende af landet eller for den sags skyld ved møderne i Hong Kong og USA.

 

Den faste dagsorden sikrer fokus og effektivitet og betyder også, at Kelvin V. Thelin kunne deltage i et hvilket som helst BNI-møde overalt på kloden. »Jeg kan rigtig godt lide den hårde dagsorden og det klare fokus på bundlinjen i BNI. Det gør møderne meget effektive: Vi er her for at lave forretning – ikke for at drikke kaffe,« siger Kelvin V. Thelin.

 

 

Netværk med fokus

 

Tore Wanscher fra virksomheden Wanshcer og Nielsen har skrevet flere bøger om netværkskultur. Han mener, at hemmeligheden bag et succesfuldt netværk ligger i, at det har et entydigt fokus. Det er den egenskab, du skal lede efter, hvis du er interesseret i et netværk. »Risikoen i et netværk er, at det bliver et forfærdeligt spild af tid. Amerikanerne har et fint udtryk for det: ’networking’ eller ’not working’.

 

Det handler om at have en meget klar kontrakt eller agenda for arbejdet i netværket. Man skal simpelthen vide, hvad man vil – og sikre sig, at man vil det samme,« siger Tore Wanscher. I sin seneste bog om netværksdannelser opererer han med fire forskellige retninger, som et netværk kan skabe værdi på: adgang, indflydelse, læring og fællesskab.

 

Et velfungerende netværk giver værdi på alle parametre. Ud over BNI er netværk som Round Table, Netværk Danmark eller Even Weeks blandt de store udbydere i Danmark. Ifølge Tore Wanscher findes der over 10.000 af slagsen herhjemme, og når du vælger dit netværk, bør du finde et med den rigtige sammensætning. »De kommercielle netværk skal have et meget klart rationale.

 

Det skal simpelthen kunne betale sig at være med. Problemet med den slags netværk er ofte, at de ender med at bestå af en hel masse folk, der gerne vil sælge en vare. Der er altså kun udbud i lokalet og ingen efterspørgsel eller købekraft,« siger han.

 

 

Lever af sit netværk

 

I Holbæk byder gruppens formand Michael Steinlein velkommen med et lynkursus på et kvarter i kunsten at netværke. Det handler denne dag om begrebet tillid, og selv om deltagerne ikke når særligt dybt i emnet, giver det fin mening hos advokaten Kelvin V. Thelin.

 

Som erhvervsadvokat bygger hans opgaver nemlig på tillid. Kunderne skal kunne stole på, at han leverer varen, og det er meget svært for dem på forhånd at gennemskue, om netop Kelvin V. Thelin er den rigtige til jobbet. »De er nødt til at stole på mit ord, og derfor er mit netværk og mine referencer enormt vigtige. I sidste ende lever jeg af mit netværk,« siger han.

 

Klokken er blevet halv otte. En kasse med visitkort fra alle deltagerne går bordet rundt, og de forsyner sig med hinandens kort. Tanken er, at gruppens medlemmer skal dele dem ud på netværkskollegernes vegne, når de møder en mulig forretningsforbindelse. Sidste måneds bedste netværker bliver kåret – og så er det blevet tid til den såkaldte elevatortale. En for en rejser netværksdeltagerne sig op og præsenterer sig selv og deres virksomhed på præcis 60 sekunder.

 

De har gjort det mange gange før – overfor præcis samme gruppe – men gentagelsen tjener et formål. Dels bliver hvert netværksmedlem skarpere på sin egen præsentation, og dels bliver de mere fortrolige med de andres præsentationer. Et element medlemmerne kan bruge til at skaffe hinanden kunder og referencer. Endelig er der også mulighed for at variere sin elevatortale fra gang til gang.

 

Om ikke andet så i afslutningen af den, hvor den enkelte efterspørger konkrete kontakter hos netværket. Kelvin V. Thelin mangler denne morgen en indgang til en større internetvirksomhed, og en af netværkskollegerne byder ind med en åbning. Det virker umiddelbart næsten grænseoverskridende åbenhjertigt sådan at diskutere sine new bizz-strategier med andre forretningsfolk. Men en af grundreglerne i BNI-tanken er, at der i hver enkelt gruppe kun må sidde et medlem, der repræsenterer en specifik faggruppe. På den måde opstår der ingen konkurrencehensyn.

 

Når gruppens medlemmer efterspørger en kontakt, gælder det ifølge netværkseksperten Tore Wanscher om at være så konkret som muligt. »Du kan sammenligne det lidt med en messehal. Det skal være meget tydeligt, hvad det er, du konkret vil have ud af dit netværksarbejde. Hvad det er, du vil købe eller sælge. Det kræver noget arbejde, men er fuldstændig nødvendigt, hvis netværksarbejdet skal fungere,« siger han.

 

Konkret fungerer arbejdet i BNI sådan, at hvis en fra netværket har en indgang i den efterspurgte organisation, tager han kontakt på sin netværkskollegas vegne. Han forklarer situationen og giver netværkskollegaen sin anbefaling. På den måde bliver det kolde kanvasarbejde i bedste fald forvandlet til et salg. 

 

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display