Spind guld på antikviteter

Priserne på traditionelle antikviteter er rekordlave i disse tider. Det giver mulighed for gode køb, der både forskønner dit hjem og bliver glimrende investeringer.

INVESTERING

‘Side 1: Spind guld på antikviteter’

Hvorfor spare op i imaginære værdipapirer, når du eksempelvis kan købe en rokokostol og få daglig glæde af din investering, mens tidens tand gør den mere værd? Det er længe siden, der sidst har været et så gunstigt tidspunkt at købe på.

Priserne på en række traditionelle antikviteter er historisk lave, mens blandt andet moderne design og klassisk møbeldesign fra det 20. århundrede modsat har oplevet en storhedstid i de senere år.

Modelunerne råder, og nutidens humør er ikke i datidens favør. “Antikviteter i traditionel forstand har det ikke godt i øjeblikket. For 10 år siden var priserne langt højere. Men selvfølgelig kommer det igen på et tidspunkt,” siger adm. direktør i auktionshuset Lauritz. com Mette Rode Sundstrøm.

Og for de heldige og dygtige er der rigtig mange penge at tjene på antikviteter – og for den sags skyld også kunst. “Men du skal have viden omkring det, du køber. Viden om, hvad markedet efterspørger. Og held. Kan du kombinere de tre ting, kan du tjene formuer. Men du skal kravle, før du kan gå – og gå, før du kan løbe,” siger Kasper Nielsen, vurderingschef hos auktionshuset Bruun Rasmussen.

Elitære nørder på tilbagetog
For bare 10-15 år siden var antikviteter forbeholdt en elitær gruppe af de få, der havde kendskab og penge på kistebunden. En antikvitet var eksempelvis et helt specielt chatol, som man købte til samlingen, fordi det var et pragteksemplar, der skulle stå til pynt.

I dag køber vi i højere grad for at bruge. Det, du køber, passer til din livsstil, din smag, dit budget – det er lovligt bare at købe, fordi du ser noget, du godt kan lide.

Eller samle, fordi du godt kan lide at samle. Specialisternes enevælde er ovre. Men hvad skal man så fokusere på, når man vil købe? “Kast dig over det, du kan lide. Det er alt andet lige nemmere at dygtiggøre sig inden for noget, man godt kan lide, end noget, man finder inderligt uinteressant. Medmindre det er den rene markedsmekanisme, der tænder én,” siger vurderingschef Kasper Nielsen fra Bruun Rasmussen.

Fire vigtige parametre
Uanset om du lader dig drive af følelser eller er inkarneret spekulant, kommer du med sikkerhed længst med viden om din udsete antikvitet. Problemet er blot, at der ikke som ved værdipapirer er analyser og kurser, du kan læne dig opad.

Her skal du selv sørge for at klæde dig bedst muligt på og være bevidst om, at vurderingen af en genstand tager udgangspunkt i fire elementer: kunsthistorisk viden, håndværksmæssig viden, kendskab til materialer og viden om verdensmarkedspriser.

Først og fremmest skal du besidde en vis teoretisk viden, så du kan aflæse genstanden korrekt og placere den på den rigtige hylde hvad angår tid og formsprog.

Du skal også have en grad af forstand på håndværksmetoder, så du kan gennemskue genstandens kvalitet og aflæse, om det er en original vare.

Eksempelvis vide, hvordan man lavede rokokomøbler i 1750 – som er det originale tidspunkt – og hvordan man lavederokoko-stilmøbler i 1850.
Forskellene kan ofte være svære at se.

Det tredje element er indsigt i materialer. Det er ret væsentligt at kunne se, om den ring, du står med i hånden, er en kæmpe diamant eller et stykke slebet krystalglas.

Og så skal du have kendskab til markedet i både ind- og udland. Vide, hvad der bliver efterspurgt, og hvilke tendenser, der hersker i øjeblikket.

ANTIKVITETER I HØJ KURS
Georg Jensens mest stilrene sølveffekter
Effekterne oplever en renæssance. For eksempel bestikket Pyramide. Tilsvarende er porcelæn fra Den Kongelige Porcelainsfabrik populært igen. Eksempelvis det musselmalede, Blå Blomst og Mågestellet.

Danske malerier af udsøgt kvalitet
Især skagensmalernes motiver fra netop Skagen eller guldaldermalerier med motiver fra især Italien er efterspurgte og handles til høje priser.

God russisk kunst/godt kunsthåndværk
Ruslands øgede velstand har givet russerne mulighed for at købe den kulturarv tilbage, de på grund af revolutioner og verdenskrige har mistet.

Skænke fra 1950-70’erne
En skænk er et særegent møbel, der ikke minder om noget andet. Materialet er typisk ædeltræ, oftest palisander eller teak. Formen er stram og minimalistisk med lange, lige linjer.

Orientalske antikviteter af udsøgt kvalitet
Blandt andet porcelæn, buddhafigurer og emalje-arbejder er i høj kurs. Som det russiske marked har Mellemøsten og Kina oplevet en stærkt stigende velstand. Man skal dog passe på den enorme mængde af effekter, der ikke lever op til markedets krav om kvalitet og alder.

‘Side 2: Spind guld på antikviteter’

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display