Rockwool satser hårdt på klimaprofil

Trods en høj værdiansættelse rummer Rockwool store perspektiver. På sigt kan gang i byggeriet, øget fokus på klima og stigende oliepriser sende kursen i vejret.

INVESTERING

For Rockwool byder klimatopmødet i København på en unik mulighed for at distancere sig fra virksomhedens image som leverandør til byggeindustrien.

Rockwool ønsker at blive opfattet som en decideret klimavirksomhed, der kan levere løsninger til klimaudfordringen – en rolle, som Vestas ellers har haft patent på i dansk sammenhæng. Og klimatopmødet i København er et godt tidspunkt for Rockwool at prøve at rebrande sig selv på.

Selskabet har i lang tid set frem til, at renovering af huse skulle følges med lovkrav om isolering – og dermed Rockwools produkter. Men det har ladet vente på sig. Samtidig har Rockwool også kunnet føle, at byggeriet under krisen virkelig har ramt en bølgedal.

For Rockwool er det derfor det perfekte tidspunkt at hoppe med på klimabølgen.

“Man kan godt se det fra den vinkel, at det i debatten har været vindmøller og ethanol, der løb med opmærksomheden,” siger Fasial Kalim Ahmad, analytiker hos Handelsbanken.

“Men Rockwool har meget at byde på i forhold til energibesparelser. Når det så falder sammen med en voldsom nedgang i byggeaktiviteten, er der samlet tale om et rigtigt godt tidspunkt for Rockwool i forhold til at gøre opmærksom på sig selv,” siger Fasial Kalim Ahmad, der dog pointerer, at det ikke bliver nemt.

Han peger på, at Rockwool vil komme i hård konkurrence med andre virksomheder om spotlyset under topmødet.

“Alle vil kæmpe om opmærksomheden i København,” lyder hans vurdering.

Rockwool har en CO2-plan

Fra Rockwool lyder det, at topmødet byder på en unik mulighed for at rette op på det, som virksomheden opfatter som en skævvreden debat.

“Debatten har i lang tid handlet om olie, vindmøller og bæredygtig energi. Men hvis vi taler udledning, så er det nemmeste og mest effektive slet ikke at bruge energien – altså bruge færre ressourcer.Vi følte, at den side af debatten i lang tid var underprioriteret,” siger Rockwools direktør for branding og kommunikation, Thorkild Diness Jensen.

Og han vurderer, at Rockwool har en del af løsningen på, hvordan det kan gøres: “41 procent af energiforbruget i Europa går til opvarmning af huse,” siger Thorkild Diness Jensen og peger på, at et års produktion af Rockwool kan spare 200 millioner tons CO2 – svarende til 1.000 af de største offshore-vindturbiner. Rockwool er altså en af de virksomheder, der for alvor har sat sig ned for at lægge en strategi for, hvordan de griber topmødet i København an.

Allerede i midten af 2008 besluttede virksomheden i Hedehusene, at ambitionen skulle være at spille en central rolle under topmødet. Rockwool har i samarbejde med Verdensnaturfonden og det Internationale Energi Agentur (IEA) ansøgt om at holde et site-event, hvor selskabet demonstrerer virksomhedens teknologi under topmødet.

For Rockwool er målet, at virksomheden skal opfattes som mere end en leverandør til byggeindustrien. “Vi vil ses som en klimavirksomhed, og topmødet er en god anledning til at sætte fokus på energiforbruget i bygninger. Vi vil gerne vise, hvilken forskel energisparende tiltag kan betyde for økonomi og udledning,” siger Thorkild Diness Jensen.

Stigende energipriser gør sit til, at Rockwools løsninger bliver attraktive. Og til dels modsvarer det nedgangen i byggeriet.

Rockwool har desuden indledt samarbejder, der proaktivt skal gøre omverdenen opmærksom på fordelene ved at bygge eller renovere energirigtigt. Et af de tiltag, som Rockwool peger på, er et nyt såkaldt “cleantech-samarbejde” med DONG, hvor virksomheder som Rockwool og Danfoss giver tilbud på energirigtige løsninger til byggeriet.

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display