Rekordår for bilsalg (igen)

Det samlede bilsalg ligger allerede på så højt et niveau, at bilbranchen buldrer mod endnu et rekordår. Læs her, hvilke biler danskerne køber flest af.

  Foto: istockphoto.com  

INVESTERING

Selvom salget af personbiler dykkede med 5,4 pct. i oktober i forhold til september, ligger salget alligevel 3 pct. over oktober 2014. Og det er ikke så lidt endda, når man tager i betragtning, at 2014 endte med at være et absolut rekordår for bilsalget herhjemme.

Efter 10 måneder af 2015 ligger det samlede salg næsten 9 pct. højere end den tilsvarende periode sidste år. Allerede nu er der solgt 172.136 personbiler mod kun 158.479 i samme periode af 2014.

Det totale bilsalg sidste år endte på 189.054, så med to måneder igen er der gode chancer for, at 2015 også bliver et rekordår for bilbranchen. Volkswagen er trods dieselgate stadig det mest solgte bilmærke herhjemme i 2015, skarpt efterfulgt af Peugeot og dernæst Toyota.

Salget af personbiler har således fortsat retning mod en ny absolut rekord, og de seneste ugers megen debat om bilers emission har indtil videre ikke haft indflydelse på det samlede salg. 2015 kan blive det sjette år i træk med rekord i bilsalget.

Små biler lokker mest

Tendensen i de forskellige størrelser af biler må nu siges at være stabil. B-segmentet (lille klasse) er førende, medens de større biler i C-segmentet og de mindre i A-segmentet nærmest har indtaget en fælles andenplads. I de øvrige bilsegmenter er der ikke de store udsving, om end SUV’er i J-segmentet tegner sig for en pænt stigende andel. Det samlede billede er fortsat, at danske bilkøbere køber biler, der er markant mindre end i vores nabolande.

”Vi tror ikke, at danskerne har behov for mindre biler end i vores nabolande. Det er i høj grad et spørgsmål om at biler er markant dyrere i Danmark, og at vores afgiftssystem forøger prisforskellen mellem mikrobiler og familiebiler,” siger Gunni Mikkelsen, adm. direktør for De Danske Bilimportører.

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display