OL sender Kina mod nye højder

Lige nu er kinesiske aktier billigere end danske. Det vil De Olympiske Lege ændre - Kinas største virksomheder satser på at få maksimalt udbytte af den sportslige verdensbegivenhed.

INVESTERING

‘Side 1: OL sender Kina mod nye højder’

Har du nogen sinde hørt om Li Ning, Lenovo og Ping An? De fleste vil svare nej, men Kinas svar på Nike, IBM og CitiGroup er klar til at indtage hele verden, når De Olympiske Lege optager alverdens tv-skærme i august.

Kinas største selskaber har nemlig strategien klar. De vil ikke nøjes med at være lokale kæmper – de vil være globale mastodonter, og her er OL et vigtigt springbræt for at blive internationale varemærker.

Og selv om det ikke har været sjovt at eje kinesiske aktier de seneste seks måneder, så har Kina stadig et uforløst potentiale. I dag udgør Kina fem procent af verdensøkonomien, men landet står for kun omtrent en procent af de samlede børsværdier.

Vi har været i Kina og har mødt nogle af de største investeringsbanker i verden, og i samråd med dem har vi fundet de bedste selskaber, der står til at få kæmpe eksponering ved OL – og som står til at vinde mest ved Kinas globalisering. Vi fokuserer på fem områder, hvor Kina vil gøre sig gældende.


Kineserne har fået smag for lukusvarer, og det siges, at når en kinesisk kvinde køber en taske fra Gucci eller Louis Vuitton, så er det for at passe ind.

Derfor kan det virke paradoksalt, at Kina samtidig har udviklet sig til verdens største kopination. Således er kineserne aldrig sikre på, om de køber en kopi eller den originale vare.

Men der hersker ingen tvivl om, at kineserne selv ønsker den ægte vare. Og de har fået råd til at efterspørge den ægte vare. Der er for eksempel snart flere kinesiske millionærer end danskere i verden, og levestandarden tordner i vejret år for år.

Men så snart de store kinesiske varemærker har slået deres navn fast på globalt plan, vil de også opleve et større salg på hjemmemarkedet. Lenovo demonstrerede det med købet af IBM’s pc-afdeling – selskabet er ledende på hjemmemarkedet og er ved at blive en global spiller.

Adskillige kinesiske virksomheder står på spring for at lave samme manøvre. Fælles for selskaberne er, at de har et solidt hjemmemarked i ryggen til at betale udgifterne og en regering, som har erkendt, at Kina ikke længere kan klare sig ved at blot at være fabrik for resten af verden. Pengekassen bugner i Kina til netop den slags opkøb.

Urbaniseringen kører på højtryk
På kun syv år er indkomsten per kineser blevet fordoblet. I samme periode er ejendomspriserne næsten tidoblet. I disse år oplever Kina en kæmpe urbanisering.

Fattige kommer til byen for at få arbejde, og flugten fra det fattige nord til det rige syd er enorm. I samme ombæring stiger efterspørgslen på boliger dramatisk, og der har længe været spekulationer fremme om, at regeringen ville stoppe trafikken fra nord til syd.

Men sagen er den, at regeringen ikke har noget valg. Det er en uoverkommelig opgave at hæve levestandarden overalt i Kina – man skal blot forestille sig vand- og varmeforsyning, telefonnet og internet rullet ud overalt i det enorme land.

Løsningen bliver at samle befolkningen i store metropoler. Derfor har ejendomsmarkedet for boliger, butikscentre, kontor og industri gode udsigter, i takt med at befolkningseksplosionen fortsætter i byerne.

‘Side 2: OL sender Kina mod nye højder’

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display