Medvind til europæiske forbrugsaktier

Lavere oliepris og lempelser fra ECB er godt for forbrugsrelaterede aktier. Læs hvordan porteføljeforvalterne håndplukker gode forbrugsaktier til de europæiske fonde i Danske Invest.

INVESTERING

Europæiske aktier får medvind af opkøbspakken fra Den Europæiske Centralbank, og ikke mindst forbrugsaktier vil samtidig nyde gavn af de lavere oliepriser.

»Der er mange forbrugsselskaber, der har olie som en del af deres omkostninger. Det kan være i emballagen, i selve produktet, i produktionen af produktet eller transporten,« forklarer chefporteføljeforvalter Henrik Husted Knudsen, der udvælger europæiske aktier for Danske Invest.

»En anden positiv effekt er, at forbrugernes købekraft bliver større, fordi udgifterne til energi og benzin bliver lavere, og det vil forbrugsaktier yderligere nyde godt af,« tilføjer han.

Danske Invest har flere fonde, som har europæiske forbrugsaktier i porteføljerne. Et af porteføljeforvalternes udvælgelseskriterier er, at et selskab skal have en unik markedsposition, hvis aktien skal med i porteføljen.

Et eksempel er den tyske optikerkæde Fielmann, der er på det tyske, østrigske og schweiziske marked og indgår i flere af Danske Invests europæiske fonde, blandt andet Danske Invest Europa Small Cap.

»I Tyskland, som er deres største marked, har de fået skabt en hel unik markedssituation, hvor de i dag sælger lidt over halvdelen af alle briller, der bliver solgt i Tyskland,« siger Henrik Husted Knudsen.

Målt på omsætning sidder Fielmann dog kun på en femtedel af markedet, og i forhold til antallet af butikker står der kun Fielmann på 5 procent af facaderne.

»Det er jo en helt unik forretningsmodel, som er meget svær at slå ihjel, fordi det er svært at se, hvordan små enkeltmandsejede optikerkæder nogensinde skulle komme til at konkurrere med Fielmann på pris og vareudbud. Det er et eksempel på et selskab, som vi mener har en unik position,« siger Henrik Husted Knudsen.

Stærkt selskab med lokale brands
Et andet eksempel på en forbrugsaktie med en unik markedsposition er hollandske Heineken, der med succes har gjort sit brand globalt kendt, blandt andet via sit sponsorat af Champignons League i fodbold.

»Men kernen i Heineken er faktisk ikke så meget selve brandet, som det er alle de lokale brands, som bryggeriet har konsolideret over de sidste 10, 15 og 20 år,« siger Henrik Husted Knudsen.

Heineken har over de seneste år bygget en superstærk markedsposition op i lande som for eksempel Mexico og Vietnam, og i Nigeria og Democratic Republic of Congo sidder Heineken på over halvdelen af ølmarkedet.

»Distribution er utrolig vigtig, og hvis du kan sætte dig på sådan et område, så er man svær at slå af pinden. Og med både distribution og produktion på plads, er vores case, at over de næste mange år vil volumenerne vokse på disse stadig unge ølmarkeder, og det samme vil indtjeningen,« siger Henrik Husted Knudsen.

Interessante underleverandører
Underleverandører til fødevareproducenter er et andet område inden for forbrugsaktier, som Danske Invests europæiske aktieteam finder interessant.

Her kan blandt andet nævnes den britiske ingrediensproducent Croda og to tysk noterede selskaber, Symrise, der leverer dufte og smage til fødevare, rengørings- og kosmetikindustrien, og Gea Group, der er førende inden for udstyr til mejeri- og fødevaresektoren.

»Vi er her gået efter at finde nogle underleverandører til fødevareindustrien, som havde nogle stærke markedspositioner,« siger Henrik Husted Knudsen.

Og det er ikke blot store fødevareselskaber som Nestlé, Procter & Gamble og Unilever, som disse underleverandører leverer til. Der er også en lang række mindre regionale eller nationale fødevareselskaber i emerging markets, som vokser kraftigt i disse år.

»De små lokale fødevareselskaber har lært rigtig meget af de store, så de nu er supergode til produktinnovation og samtidig kender de til den lokale kultur og smagene, og det spiller ind, når de udvikler nye produkter,« siger Henrik Husted Knudsen.

 

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display