Kunsten at investere i kunst

Hvis du er dygtig og heldig, kan du finde fremtidens kunststjerner og samtidig hænge din investering op på væggen. Vi har set nærmere på, hvordan man køber kunst med succes.

INVESTERING

‘Side 1: Kunsten at investere i kunst’

Hvornår har du sidst købt noget, som steg 1000% i værdi på otte år? Ikke engang det voldsomt accelererende boligmarked kan hamle op med de tal, men i kunstverdenen kan alt ske.

Kunst er noget af det sværeste at investere i. Risikoen ved at købe kunst får handlen med aktier til at ligne en investering for gamle damer med behov for at sove godt om natten.

Til gengæld kan du ikke hænge dine aktier op på væggen og nyde synet af dem hver dag. Passionen for kunst er drivkraften i investeringen både for de små private samlere og de store kunsthandlere.

Kvium gav gevinst
Udgangspunktet, når du investerer i kunst, er, at du skal kunne lide de kunstværker, som du køber. Der er nemlig stor risiko for, at et maleri efter nogle år er fuldstændig værdiløst – bortset fra affektionsværdien.

Hvis du ikke ved noget som helst om kunst, er risikoen for at tabe penge overhængende stor, og hvis du kun er ude på at få dine penge til at yngle, kan du næsten lige så godt købe en lottokupon.

For billedhuggeren Peter Bonnén er køb af kunst langtfra som at spille i lotteriet.

Det er ham, som nævner eksemplet med forrentningen på 1000% over otte år. Som daglig leder af foreningen Kunst på arbejdspladsen køber han mellem 20 og 50 kunstværker om året.

Foreningen, der har over 100 medlemmer, ejer over 3700 værker. For otte år siden købte han et maleri af Michael Kvium for 20.000 kroner. I dag er det 200.000 værd. Og det er langtfra eneste gang, han har gjort et kup.

“Nogle ting stiger, andre ting falder. Jeg har svært ved at vurdere hele vores samling, men den er mere værd, end vi har givet for den,” siger Peter Bonnén, der forklarer, at foreningens formål ikke er at tjene penge, men at lade kunst cirkulere rundt blandt medlemmerne, som er over 100 store arbejdspladser.

Du skal beskæftige dig indgående med kunst? Du går jo heller ikke på fondsbørsen og køber en tilfældig aktie uden at vide noget om markedet.

Drop de helt unge
Selv om Peter Bonnén ikke skal tjene penge, går han efter pris og kvalitet, når han er på indkøb.

Ifølge den rutinerede kunstkøber skal du gå efter nyskabende og talentfulde kunstnere.

Du skal kunne spotte talentet, og det er selvfølgelig nemmere sagt end gjort. Men det kan sagtens lade sig gøre.

“Du kan godt se forskel på en 1000-krone-seddel og en lap papir, selv om de er lige store,” som Peter Bonnén siger.

Det er nærmest umuligt at blive rig på at købe et maleri af en meget ung, ukendt kunstner, mener Peter Bonnén.

For det første er der voldsomt mange unge, der drømmer om at blive store kunstnere, men som lægger penslerne på hylden efter få år eller bare aldrig slår igennem.

Det overraskende er, at selv om du har et maleri hængende på væggen af en kunstner, der bliver stor og berømt, vil dit maleri ikke forvandle sig til en formue, hvis det er købt for tidligt.

“Værket bliver først noget værd, når kunstneren har fundet sit eget formsprog. Det er først noget værd, når du kan se, det er malet af en bestemt kunstner. Eksempelvis får du i dag ikke specielt mange penge for et tidligt værk af Herup,” fortæller Peter Bonnén.

Derudover giver han det gode råd, at kunstneren skal være under 50 år. Hvis han ikke er slået igennem, når han er 50 år, gør han det som hovedregel ikke.

Gør dit forarbejde
Christian Gether er direktør for kunstmuseet Arken syd for København, hvor en af hans store arbejdsopgaver er at købe kunst til museets egen samling. Christian Gether mener, at det kræver stor indsigt at købe kunst.

“Du skal beskæftige dig indgående med kunst, følge med i, hvad der foregår på kunstscenen, gå på gallerier og på museer med samtidskunst. Du går jo heller ikke ind på fondsbørsen og køber en tilfældig aktie uden at vide noget om markedet,” siger direktøren.

Arken er for eksempel et godt sted at studere unge kunstnere og vurdere, om du har lyst til at investere i dem.

For selv om museet er stort og kendt, køber direktøren ikke kun de store etablerede navne. Der er mange eksempler på, at kunstnere pludselig bliver store, når de først kommer op at hænge på de anerkendte museer.

‘Side 2: Kunsten at investere i kunst’

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display