Konsekvenserne ruller fortsat for VW og Tyskland

Med sloganet "Das Auto" har VW's svindel chokeret. Endnu er effekten for Europas stærkeste økonomi uvis.

  Foto: istockphoto.com  

INVESTERING

Da det amerikanske miljøagentur, EPA, for snart en måned siden afslørede, at tyske Volkswagen bevidst har snydt med udledningen af miljøskadelige NOX-partikler fra sine dieselbiler, sendte det chokbølger verden over.

”Volkswagen er en af Tysklands mest profilerede virksomheder. Tyskland har altid være kendt for at lave kvalitetsprodukter. Jeg ser dette her som alvorligt, og man kan da overveje, om der nu vil blive stillet spørgsmålstegn ved kvalitetsbetegnelsen ”Made in Germany”,” siger chefporteføljeforvalter Ivan Larsen, der rådgiver Danske Invest om tyske aktier.

Frygt for afsmitning til tysk økonomi
Volkswagen er i den grad en gigant i Tyskland. Bare sloganet ”Das Auto” (Bilen) siger næsten alt. Den 78-årige kæmpe er ifølge Forbes Tysklands største børsnoterede selskab målt på indtjening. De tyske VW-fabrikker har mere end 270.000 ansatte, mens den samlede tyske bilindustri beskæftiger omkring 775.000 (2014).

Fra flere sider er der da også bekymring for, at Dieselgate kan svække Europas største og stærkeste økonomi, der samtidig er verdens tredjestørste eksportør. Tysklands eksport af biler står for en femtedel af den samlede tyske eksport, der bidrager med 41 pct. af landets BNP.

Senest i andet kvartal var netop bileksporten skyld i en solid eksportvækst, der bidrog med én procentpoint til den samlede tyske vækst.
Endnu er der ikke kommet økonomiske nøgletal, der viser de økonomiske konsekvenser af Dieselgate. Men Ivan Larsen fortæller, at han har mødt importøren af Volkswagen i et naboland til Tyskland, hvor man også var chokeret over det tyske selskabs svindel.

”Denne importør fortalte, at de foreløbige salgstal i september, hvor skandalen kom frem, umiddelbart ser ud til at ligge 10 pct. lavere. Spørgsmålet er så, om det dækker over, at det samlede bilsalg er faldet, eller om det er, fordi folk lige venter lidt med at købe Volkswagen,” siger Ivan Larsen.

Skærpede miljøkrav
Ivan Larsen har også mødtes med en underleverandør til Volkswagen.
”De var fortsat meget usikre på konsekvenserne, men holdt dog fast i, at bilproducenterne fortsat har behov for ny teknologi for at leve op til kommende års skærpede miljøkrav, og derfor skal der fortsat  investeres i ny teknologi,” siger Ivan Larsen og tilføjer:

”Når det så er sagt, så har vi netop set underleverandøren Leoni nedjustere sine forventninger. Der skal jo hentes nogle penge et sted, og det er svært at se, at det ikke på den ene eller anden måde vil presse underleverandørerne. Leonis nedjustering har dog ingen direkte sammenhæng med situationen hos Volkswagen.”

Han forventer derfor at få mere klarhed i forbindelse med den forestående regnskabssæson i Europa.

”Det bliver spændende at se regnskaberne fra 3. kvartal for at se, hvordan de tyske eksportselskaber er  ramt af afmatningen i Kina. Og det er nok også en af forklaringerne på, hvorfor tyske aktier har været så hårdt ramt på det seneste.”

Men træder man et skridt tilbage, så har tysk økonomi – specielt den indenlandske – det ganske godt, påpeger Ivan Larsen.

”Arbejdsløsheden falder, privatforbruget og serviceindustrien kører rigtig godt. Eksporten har i stykke tid haft det lidt sværere, og det hænger sammen med Kina. Den indenlandske del af tysk økonomi har det stadig glimrende, og Tyskland er fortsat Europas stærkest økonomi, og det bliver den ved med at være,” siger han.

Det tyske DAX-indeks over de 30 største aktier lå ellers hele 25 pct. oppe i april siden årets start, men siden er indekset faldet, særligt i august hvor frygten for afmatning i Kina tog til, og indekset ligger nu blot 2 pct. oppe.

Derimod ser det fortsat godt ud for de tyske small- og midcap-aktier, der ligger hhv. 18,3 og 16,4 pct. oppe siden årsskiftet.

”Det store DAX-indeks har været under pres i år, men vi har draget fordel af, at vi har haft en masse aktier uden for large cap-segement,” siger Ivan Larsen og tilføjer:
”Blandt de små og mellemstore virksomheder ser vi muligheden for at finde mere fokuserede virksomheder, der giver en mere ren eksponering frem for de større selskaber, der ofte spreder sig over flere forretningsområder.”

VW-aktien straffet
Siden VW-skandalen – eller Dielselgate, som den også kaldes – ramte nyhedsfladen, er VW-aktien faldet fra kurs på 170 euro til ca. 100. I foråret handlede aktien oppe i kurs 240.

”Hvis man overvejer at investere i Volkswagen, skal man holde godt øje med udviklingen. For dette her kan komme til at koste rigtig mange penge. Det er mange biler, der skal på værksted og have ændret nogle ting. Hvis de altså kan nøjes med det,” siger Ivan Larsen og tilføjer:

”Og så er der jo hele spørgsmålet om bøder, fordi man i princippet har købt noget under falske forudsætninger.”

Volkswagen har erklæret, at selskabet i januar 2016 vil begynde at tilbagekalde de 11 millioner biler med snydesoftware. Mange af dem vil kunne klare sig med en softwareopdatering, mens nogle modeller skal have væsentlige dele udskiftet for at få løst problemet med de høje NOX-udledninger.

Selv har Ivan Larsen aldrig haft Volkswagen-aktien i sine porteføljer.
”Jeg har følt mig usikker på Volkswagens strategi. Selskabets planer har virket uigennemskuelige for mig, og derfor har jeg simpelthen valgt aktien fra,” siger Ivan Larsen.

Derimod har han i årenes løb investeret en del i underleverandører til bilproducenterne, men har dog solgt en del af disse, inden Volkswagen-skandalen kom frem.

”Man skal huske på, at bilindustrien er en stor sektor i Tyskland. Hvis man ser på, hvordan bilsektoren har klaret sig, siden Volkswagen-skandalen kom frem, så er den faldet med 7 pct. i en periode, hvor markedet ellers har ligget fladt. Det er selvfølgelig især Volkswagen, der har trukket ned,” siger Ivan Larsen.

 

Tags

Anbefalede artikler