Har du aktiegorillaer i din portefølje?

Erhvervslivet er som et abebur i en zoologisk have. Det stærkeste selskab vinder på den lange bane. Så vælg dine aktiegorillaer med omhu og vind over de andre.

INVESTERING

I dagligdagen spejder investorerne efter selskaber, der er undervurderede og kan blive en givtig investering i takt med, at de forløser deres potentiale.

Ved at tænke langsigtet og anvende reglen om at bruge mest tid på at finde den rigtige aktie — og mindst på at finde den rigtige pris — kan private investorer gøre sig selv en langsigtet investeringstjeneste. Det handler med inspiration fra dyreverdenen om at finde selskabsgorillaen.

Gorillaer i tågen
Tilbage i slutningen af 1990erne kunne det meste lade sig gøre på aktiemarkederne. I 1999 udkom en bog med titlen The Gorilla Game. Tesen i bogen er, at i dyrenes verden er gorillaen abernes konge. Det er den stærkeste, og derfor vinder den altid.

Logikken gælder også, når det handler om investeringer. De selskaber, der har mest kapital og formår at udnytte den optimalt, vil som regel slå konkurrenterne på den lange bane. Det er blandt andet derfor mange selskaber er så optagede af vækst, selv om det kan ramme profitten kortvarigt.

Darwins lære
Det er ikke sikkert, at det i vores hverdag er velset eller positivt at sige det. Men i dyreriget gælder som bekendt jungleloven, nærmere bestemt darwinismen og teorien om survival of the fittest. Muskler i er den forbindelse ikke blot kapital.

Oversat til investeringssprog betyder det konkret, at de selskaber, som foruden en stærk kapital også har personelle, varemærkemæssige styrker eller andre fordele, vil dominere. De vil som minimum reducere konkurrerende udbydere til statister.

Vælg den rette branche
Historien har vist, at Gorilla-teorien holder vand, og efter min mening er ræsonnementet vigtigt. Kunsten består i at holde fast i sine vindere og ikke mindst at lokalisere gorillaerne og differentiere dem fra de harmløse chimpanser på markedet.

Her må du begynde med at lokalisere de brancher, der kan indeholde selskabs-gorillaer. I langt de fleste brancher kan et selskab under ingen omstændigheder ikke blive en gorilla. Dette kan blandt andet skyldes, at branchen er:

  • Præget af herreløs kapital med for lave afkastkrav.
  • Har for lave indgangsbarrierer.
  • Ikke giver mulighed for at differentiere et produkt i et tilstrækkeligt omfang.
  • Ikke giver mulighed for at udvikle et stærkt varemærke der er stærkt nok.
  • Præget af en stærk prisfølsomhed.

Brancher som den finansielle, forsikring, industri, energi og materialer har i den forbindelse ikke de rette forudsætninger for at kunne opfostre en gorilla.

Derimod er forudsætningerne gode inden for IT. Det er også her de fleste eksempler på selskabs-gorillaer findes. Eksemplerne herpå har været Nokia, Adobe, Intel, Microsoft. I nyere tid er navne som Google og Apple gode og aktuelle eksempler.

Klassiske gorilla-karakteristika...
Når du har låst dig fast på en lovende brancher med en række spændende aktører, handler det ifølge bogen The Gorilla Game om at spotte virksomheder med gorilla-karakteristika. Det kan blandt andet være:

  • Selskaber der dominerer sin industri eller niche.
  • Selskaber der er førende på en måde, så de bliver prissættere — i modsætning til blot at acceptere den pris, markedsvilkårene dikterer nu og her (pristager).
  • Selskaber som bestemmer, hvad der er industristandarden.
  • Selskaber med en ekstrem varemærkeværdi.
  • Selskaber med en stor innovationskraft
  • Selskaber med uanede personelle og finansielle ressourcer.

Og typiske gorilla-resultater...

  • Meget høje indtjeningsmarginer.
  • Ofte meget højt prissat af aktiemarket i en længere periode. Ikke mindst i opstartsfasen hvor indtjeningen er lav.
  • Meget høje vækstrater.

Sådan investerer du i gorillaer
Som privat investor er det helt afgørende, at du holder fast i din potentielle gorilla-aktie og ignorerer lysten til at sælge. Fokusér ikke på nøgletal som hver evig eneste dag vil forsøge at overtale dig til at sælge aktien, fordi den er for dyr.

Ifølge The Gorilla Game bør du inden for IT-sektoren identificere en niche eller branche, som du tror, bliver fremtiden. Da du ikke på forhånd ved hvilket selskab, der bliver det største og stærkeste, kan du sprede din kapital på fem forskellige selskaber. Med tiden bliver det hurtigt klart, hvem der bliver dominerende.

I takt med at nogle af de selskaber, som var kandidater til en gorilla-status, viser sig at være chimpanser, og måske kommer med nedjusteringer, sælger du aktierne og reinvesterer dem i de selskaber, som ser ud til at blive vindere.

Skidt med om nogen af dem, som du indledningsvist investerede penge i, er faldet i kurs siden købet. Hvis du finder gorillaen, vil du blive så rigeligt belønnet. Tænk bare på Apple- eller Google-aktiens himmelflugt.

 

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display