Er Volkswagen Europas Lehman Brothers?

Hvis Volkswagen må dreje nøglen om, vil det ramme både Danmark og resten af den europæiske økonomi

  Foto: istockphoto.com  

INVESTERING

Volkswagen er ramt af den største krise i sin historie, efter det er kommet frem, at selskabet har hemmeligholdt, hvor meget en række bilmodeller reelt forurener.

Reaktionen fra de finansielle markeder kom prompte, og bilgigantens aktiekurs blev næsten halveret i kølvandet på nyheden. Men hvor galt kan det egentlig gå for Volkswagen og tysk økonomi?

”Hvis Volkswagen lukker, vil det afgjort have en negativ betydning for tysk økonomi. Det er et industrielt flagskib, der beskæftiger over en halv million ansatte, og som har underleverandører og lån i tyske banker,” siger Henrik Drusebjerg, der er chefstrateg i investeringsbanken Carnegie.

En konkurs vil også ramme Danmark, der har Tyskland som største handelspartner, forklarer han.

Konkurs er usandsynlig

Henrik Drusebjerg er ikke i tvivl om, at en eventuel konkurs vil skabe nervøsitet på de finansielle markeder og skabe røde tal på de europæiske børser, men han vurderer ikke, at en konkurs er sandsynlig.

”For Volkswagen gælder det begreb, vi lærte under finanskrisen – virksomheden er too big to fail,” siger han.

Sagde man ikke også det om Lehman Brothers?

”Jo, men forskellen er, at Lehman Brothers primært var en investeringsbank og ikke en privatbank som Bank of America. Derfor vurderede den amerikanske regering, at man kunne lade Lehman Brothers gå konkurs og derved statuere et eksempel,” siger Henrik Drusebjerg.

Konsekvensen blev som bekendt, at Lehman-krakket kom til at markere starten på den globale finansielle krise, men det vil ikke ske, hvis Volkswagen går konkurs, vurderer Henrik Drusebjerg.

”Det tvivler jeg på. Volkswagen er store, men det er ikke en finansiel virksomhed, og det er i høj grad de finansielle virksomheder, der er rygraden i økonomien,” siger Henrik Drusebjerg.

Han mener, at vi i dag står med en langt mere velpolstret finansiel sektor, end det var tilfældet op til finanskrisen, og at økonomien derfor også er bedre rustet til at kunne klare det stød, som en Volkswagen-konkurs ville være. Men han understreger, at meget afhænger af, hvordan den generelle økonomi ser ud på det tidspunkt.

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display