Brug proffernes værktøj

Hvordan vælger du de aktier ud, som giver det bedste afkast? Danske Invest viser dig vejen med porteføljemanagernes eget interne værktøj.

  Foto: istockphoto.com  

INVESTERING

Køb eller ej. Når porteføljemanagerne i investeringsforeningen Danske Invest vender tommelfingeren op eller ned på en aktie, ligger der et større analysearbejde bag. Her ser de blandt andet på selskabets forretningsmodel, konkurrencesituation, virksomhedens cash flow og aktiens pris. Til at analysere de mange elementer bruger Danske Invest det interne aktiværktøj med navnet Investeringstrekanten.
Her ser porteføljemanagerne blandt andet på begreberne delta, kvalitet og prisfastsættelse. Kig med ned i værktøjskassen, når Henrik Fænøe, der er chef for europæiske og globale aktier i Danske Capital, åbner op for, hvordan Danske Invest udvælger sine vindere på aktiemarkedet.

1. Delta:
Det græske bogstav ’delta’ symboliserer ændringer, og i Investeringstrekanten skal du se på ændringer internt i selskabet og eksternt i selskabets omgivelser. Det kræver noget research fra din side i erhvervsmedier, branchesites og generelt være opdateret på ny teknologi, lovgivning etc.
De eksterne deltaer er elementer uden for selskabets indflydelse, som kan være til stor gavn eller skade for selskabet.
Aktieeksempler: Novo Nordisk står overfor stærk stigning i antallet af diabetespatienter på verdensplan i takt med den stigende fedmeepidemi, og dækproducenten Michelin har stigende efterspørgsel som følge af den hastigt voksende middelklasse i emerging markets.
Omvendt er olieselskaber som Total og Exxon Mobil udfordret af oliefelter, der giver mindre og mindre, og det kræver store omkostninger at bore efter ny olie.
De interne deltaer er elementer inden for selskabets indflydelse.
Aktieeksempler: Novo Nordisk udvikler nye produkter, der gør livet nemmere for mennesker med diabetes, og det styrker selskabet over for konkurrenterne. Michelin koncentrerer sin produktion på færre og færre fabrikker, som er større og mere effektive.

2. Kvalitet
Kvalitet bliver defineret inden for en lang række parametre. Investeringstrekanten stiller her spørgsmål som, hvor solidt er selskabet på de indre linjer? Hvordan er balancen mellem egenkapital og gæld? Samt virker ledelsen kompetent? Mange af informationerne kan du finde i selskabernes regnskaber, mens du også skal sammenligne elementerne med andre i branchen.
Aktieeksempler: Nestlé har solide brands - og eksempelvis er brandet Nespresso en meget stærk forretningsmodel, hvor forbrugerne investerer i maskinen og dernæst køber kapsler løbende.
Tøjkæden Zara har udviklet en stor fleksibilitet og effektivitet i produktionen med meget kort tid fra design til salg i butikkerne. Selskabet har dermed større fleksibilitet i sine kollektioner end andre tøjkæder.

3. Pris
»Man må altid veje styrken og svagheden af deltaerne samt kvaliteten op mod kursen,« siger Henrik Fænøe.
Ved prisfastsættelsen kan du bruge nøgletal som P/E og K/I til at vurdere, om aktien er højt eller lavt prissat i forhold til konkurrenterne. Det er ofte den her del af investeringstrekanten, som er sværest at vurdere.
Aktieeksempler: Nestlé er sjældent en billig aktie - men det opvejes normalt af selskabets stærke markedsposition og forretningsmodel.
Et andet eksempel er, at mange europæiske medicinalselskaber i flere år var presset kursmæssigt af patentudløb. Mange af dem er nu i en position, hvor det er overstået, som for eksempel Sanofi, som faldt meget i kurs for nogle år siden, men som er steget markant siden.

 

Tags

Anbefalede artikler