Bliv mere effektiv i hverdagen

Du kan ved hjælp af et simpelt værktøj få mere ud af din arbejdsdag. Få ekspertens tips til, hvordan du laver en to do-liste, der virker.

  Foto: istockphoto.com  

INVESTERING

Hvordan kan vi sikre os, at vi laver en to do-liste, som vi kan overholde? Dorthe Rindbo, der er foredragsholder, forfatter og underviser med speciale i personlig effektivitet, giver her sine bedste råd til, hvordan du laver en succesfuld to do-liste.

De tre trin til succes

Når Dorthe Rindbo lærer sine kunder, hvordan de bedst får lavet en realistisk to do-liste, beder hun dem følge tre trin:

1. "Skriv alting ned, og lav din liste dagen før. Hvis du laver en liste for torsdag, skal du lave den onsdag, inden du tager hjem fra arbejde. Når du så møder ind dagen efter, får du mere ud af dine første arbejdstimer."

2. "Husk at lav et estimat over, hvor lang tid du skal bruge på hver opgave. Hvis du skriver ting på din liste, der tager over en time, skal du bryde den ned i mindre dele. Især hvis du har en tendens til overspringshandlinger."

3. "Prioriter opgaverne på din liste. Du skal starte med at løse de vigtigste opgaver først."

Klassiske faldgruber

I Dorthe Rindbos arbejde med to do-lister har hun opdaget et mønster på fem fejl. De forklarer, hvorfor mange har svært ved at overholde deres lister.

1. "Vi glemmer at estimere, hvor lang tid hver opgave på listen tager. Det er den første fejl, jeg ser gang på gang."

2. "Vi er alt for optimistiske med, hvor meget vi kan nå i løbet af en arbejdsdag. Du kan som udgangspunkt kun planlægge 60 pct. af din tid. De sidste 40 pct. går med afbrydelser og uforudsete ting."

3. "Vi prioriterer ikke vores opgaver. Det gør, at vi har en tendens til at vælge de små, nemme ting først. Det gør så, at alle de store, slemme opgaver står sammen til sidst."

4. "Vi sætter ikke nogen tidsramme. Jeg ser mange gange, at der står ting på listerne, der fortsætter i en uendelighed. Det er vigtigt, at du på din liste kun skriver, hvad du skal nå netop på den specifikke dag."

5."Vi er ikke specifikke nok i vores opgaver. Vi skal gøre dem handlingsorienterede og konkrete."

Fra Penge & Privatøkonomi, juli 2014

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display