Benyt græsk uro til at købe aktier, der får unødige tæsk

Chefporteføljeforvalter Max Jul Pedersen fra Danske Invest har udnyttet uroen til at købe aktier i Bayer og Publicis

INVESTERING

Usikkerheden omkring Grækenland har sendt de europæiske aktier ned. Men for langsigtede investorer kan sådanne brede kursfald være en mulighed for at supplere op af kvalitetsaktier, der med ét er blevet billigere.

”Når vi oplever uro som nu med Grækenland, så sker der det, at nogle investorer beslutter sig for ikke at være med, og de sælger derfor ud over en bred kam. Det betyder, at der - set med vores øjne - er aktier, som falder uberettiget,” siger Max Jul Pedersen, der er chefporteføljeforvalter og udvælger globale aktier for Danske Invest.

Var forberedt
Efter en flot start på året med store kursstigninger blev de europæiske aktiemarkeder fra midten af april ramt af kursfald – først som følge af forventninger om stigende inflation, og siden i takt med at usikkerheden er steget omkring de græske gældsforhandlinger.  Siden midten af april er det tyske DAX-indeks faldet med omkring 9 pct.

”Vi har været forberedt på, at der kunne komme uro. Vi vurderer ikke, at der er noget af dette her, der har synderlig indflydelse på de selskaber, vi har i vores portefølje. Vi har overhovedet ingen eksponering til Grækenland. Så vi har taget det pænt afslappet,” siger Max Jul Pedersen og tilføjer:

”Rent faktisk har vi ligget inde med en del kontanter, fordi vi har haft pæne afkast især i første kvartal. Vi har været lidt afventende, fordi vi gerne ville se, hvad der skete. Når så uroen opstår, så giver det også mulighed for at udnytte, at der er aktier, der får unødige tæsk.”

Godt øje til Bayer
Helt konkret har uroen udmøntet sig i, at Max Jul Pedersen har valgt at øge sine investeringer i to europæiske selskaber, tyske Bayer og franske Publicis Groupe.
”Bayer har fået en del tæsk under den seneste uro. Vi har hele tiden haft en position, der var lige i underkanten af, hvad vi gerne ville have i porteføljen. Og da vi har troet på selskabet i lang tid, så var dette her en god købsmulighed,” siger Max Jul Pedersen.

”Det er især Bayers pharma-del, vi godt kan lide. Det er nogle specifikke produkter, som vil skabe god vækst og et godt cashflow i de kommende år,” forklarer han.

Investering i reklamebureau
Franske Publicis Groupe er verdens tredjestørste reklamebureau. Selskabet er ligesom Bayer meget internationalt orienteret og henter halvdelen af sin omsætning i USA.
”Vi investerede i selskabet for første gang i år, og nu har vi så udnyttet kursfaldene til at købe lidt mere,” siger Max Jul Pedersen.

Han forklarer, at Publicis skiller sig ud ved at være stærk inden for det digitale område, hvor selskabet  rådgiver virksomheder om at placere reklamer på Facebook og lignede steder.

”Samtidig vurderer vi, at aktien generelt er billig. Vi mener ikke, at aktien er nær så konjunkturfølsom, som mange andre investorer gør. Det digitale reklamemarked vokser stille og roligt år efter år – selvfølgelig med usving, men vi ser en stigende tendens inden for digital markedsføring, mens den analoge annoncering falder,” forklarer Max Jul Pedersen.

Ingen græsk effekt på porteføljen
Bayers aktiekurs har taget et dyk på 14 pct. siden midten af april, mens Publicis Groupe er faldet med 15 pct.

”Budskabet er jo at fokusere på det, som du har valgt. Er der noget, der ændrer sig for de enkelte selskaber, så skal man som investor selvfølgelig reagere. Men i denne situation kan jeg ikke pege på et eneste af selskaberne i vores portefølje, som vil blive påvirket direkte af den nuværende uro,” siger Max Jul Pedersen.

Tags

Anbefalede artikler