Bedste køb i spilbranchen

INVESTERING

‘Side 1: Bedste køb i spilbranchen’

Selskabet Activision Blizzard er en attraktiv sværvægter på markedet for udvikling af konsol- og computerspil.

Rollespillet World of Warcraft er revolutionerende. 11,5 millioner mennesker indbetaler rask væk 149 kroner hver anden måned for at spille spillet online, og det indbringer årligt producenten Activision Blizzard godt 10 milliarder kroner.

Et forsigtigt skøn er ellers, at selskabet ville tjene penge, selv om der blot var én million spillere. Det er altså en cash cow, der er til at forstå. Og selv om World of Warcraft, der foregår i en Tolkien-inspireret verden med elvere og orker, har forhekset de menneskelige horder i mere end fire år, blev den seneste udvidelse til spillet i november 2008 inden for bare 24 timer det hurtigst sælgende computerspil i historien med 2,8 millioner solgte eksemplarer. Ikke mindst på grund af World of Warcraft er selskabet Activision Blizzard det stærkeste og mest sikre kort i den samlede spilindustri.

Pessimisme trykker kursen i bund
Selv om Activision Blizzard beviseligt har fundamenterne på plads – en stærk produktportefølje, høj vækst, robust ledelse, stor kontantbeholdning, kæmpe egenkapital, høje overskudsgrader og en aggressiv opkøbsstrategi – ligger aktiekursen tæt på sit laveste niveau over det seneste år.

Udelukkende et udtryk for investorernes generelle pessimisme, mener analytikeren Michael Pachter fra Wedbush Morgan Securities. “Activision Blizzard er umådeligt undervurderet og alt for billig. Folk værdsætter ikke, at de gør stort set alting rigtigt.”

Generelt er det samlede korps af analytikere svært begejstrede for Activision Blizzard og mener ikke, at den aktuelle kurs afspejler det fulde potentiale for et selskab, der laver dobbelt så mange penge per omsat dollar som sin nærmeste konkurrent. Selv senioranalytiker Anthony Gikas fra Piper Jaffray & Co., der har nogle af de laveste forventninger til spilbranchen i de kommende år, tøver ikke med at kalde Activision Blizzard for branchens bedste køb.

Analytikernes forventninger går på, at kursen bør stige mellem 40 og 80 procent i løbet af det kommende år. Men fortsætter aktiemarkedet ned, må Activision Blizzard modsat forventes at blive revet med.

Fremtidens aktie
Analytikernes største frygt for spilindustrien i indeværende år er en skrabet pipeline, der ikke byder på nok store, nye titler. Men heller ikke her står Activision Blizzard tilbage og kalder selvsikkert 2009 for deres stærkeste år nogen sinde med fire helt nye titler og et væld af udvidelser af og opfølgere til eksisterende spil, herunder Starcraft 2 og Diablo 3.

Selv med den historisk lave aktiekurs er Activision Blizzard dog stadig prissat ud fra høje forventninger til den fremtidige vækst. I skrivende stund er P/E-værdien 17,5, men for de penge får man altså markedslederen inden for en industri med høj vækst og lav sårbarhed over for konjunkturer.

‘Side 2: Bedste køb i spilbranchen’

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display