B&O-aktien er endelig på vækstsporet

Trods faldende omsætninger er der mange lyspunkter i det seneste regnskab fra Bang & Olufsen, vurderer Aktieugebrevet

INVESTERING

Ledelsen for Bang & Olufsen spænder nu buen til bristepunktet ved at fastholde forventningerne til helåret, efter et netop aflagt skuffende regnskab for første kvartal i det skæve regnskabsår. Ledelsen vurderer fortsat, at årets omsætning bliver lidt højere end sidste regnskabsår, og at overskudsgraden forbedres markant fra minus syv til omkring nul. Men regnskabet viser også de første klare signaler på, at vækststrategien, baseret på salgsvækst i Kina og i B&O Play-produkter, begynder at virke.

Op til regnskabsaflæggelsen onsdag havde analytikerne sat næsen op efter en hurtigere positiv effekt af den kinesiske vækststrategi og satsningen på stand-alone produkter i B&O Play-brandet. Forventningerne blev dog skuffet af fortsat nedgang i den europæiske forretning, hvor salget faldt hele 21 % i forhold til samme kvartal sidste år. Aktien blev på dagen sat ned med hele 6 %, men udsalget skete især blandt private investorer.

Hævede forventninger hos analytikerne
Aktieanalytikerne har over de seneste uger hævet deres forventninger til helåret, så de stemmer bedre overens med ledelsens egne forventninger. For de seneste fire uger er den forventede EPS for det nye regnskabsår øget med hele 34 %. Men efter regnskabet kan der meget vel komme nye nedjusteringer fra analytikerne. Vi har tidligere beskrevet, hvordan B&O-ledelsen får stigende vanskeligheder ved at ramme målsætningerne i strategiplanen ”Leaner, Faster, Stronger.” Den oprindelige femårs plan, som nu er forlænget til en seksårs plan, omfatter nogle meget ambitiøse vækstmålsætninger, som af analytikere ikke anses for at være realistiske efter tre år med stort set uændret salg.

I det igangværende regnskabsår forventes en omsætning ”moderat over” sidste års omsætning, mens overskudsgraden forventes ”væsentligt forbedret” med et forventet niveau omkring break even, altså omkring nul - i forhold til minus syv sidste år. At ledelsen fastholder forventningerne til årets resultat kan umiddelbart undre, da resultaterne i første kvartal var markant ringere end i samme kvartal sidste år - og altså også ringere end analytikerforventningen: I første kvartal var ventet et salg på 624 mio. kr. og det blev 566 mio. kr. Driftsunderskuddet var forventet på minus 47 mio. kr. mod det faktiske på minus 64 mio. kr.

Positive indikationer i regnskabet
Til gengæld er der flere positive indikationer i regnskabet på, at vækstplanen for alvor er ved at komme på skinner, og det kan måske forklare, hvorfor ledelsen alligevel holder fast.
- For det første steg BRIK-salget med 28 % til 66 mio. kr. i kvartalet, især drevet af B&O’s egne butikker i Kina.
- For det andet steg salget markant via tredjeparts partnere, blandt andet Apple Store, og internet salg, fra 11 mio. kr. i første kvartal sidste år til 32 mio. kr. i år. Herunder steg salget af B&O Play-produkter med 19 % i forhold til første kvartal 2012.
- For det tredje fortsætter salget med at stige indenfor forretningsområder automotive, hvor B&Os lydanlæg kommer med i stadig flere bilmærker og modeller.Fremgangen på disse områder blevet mere end modsvaret af nedgang i salget i Europa, hvor der er blevet lukket 93 forretninger siden januar 2013.

Optioner til Tue Mantoni
I investerpræsentationen efter regnskabet oplyste ledelsen blandt andet, at væksten resten af året især skal drives af fortsat solid fremgang i B&O Play, BRIK-salget og automotive. Ledelsen ser dog også en vending på det europæiske AV-marked, hvor udviklingen ses understøttet af de nye trådløse højttalere, som ses om en ”stor ting” for B&O. Lukningen af 125 europæiske forretninger er ved at være overstået, så der ses et stærkere materiale i detailleddet at arbejde med. På det grundlag ses en moderat vækst i år, som også skal sammenholdes med store udfordringer i 3. og 4. kvartal sidste år. Endvidere ses nu en stærk portefølje af TV produkter, hvor der er sket en udskiftning af de ældre modeller.
Endelig er det et ikke ubetydeligt signal, at adm. direktør Tue Mantoni netop har fået tildelt 41.635 optioner til en markedsværdi på en halv mio. kr. Tildelingskursen er fastsat til kurs 60 mod
den aktuelle kurs på 54 torsdag, hvor aktien steg knap 2 % efter størst nettokøb af de to internationale finanshuse Morgan Stanley og JP Morgan.

AktieUgebrevet leverer uafhængige analyser af danske aktier til private investorer. AktieUgebrevet er ikke tilknyttet banker eller andre virksomheder, og du er derfor garanteret helt uvildige perspektiver på aktiemarkedet. Som ny kunde kan du prøve et abonnement på AktieUgebrevet med 25 % rabat HER.


Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display