Apple ligner nu en udbytteaktie

Apples ekstreme optur på aktiemarkedet ser ud til at være slut. Fremover må investorerne ændre deres opfattelse af aktien.

  Foto: istockphoto.com  

INVESTERING

En ting mere… Med de ord har Apple præsenteret flere af banebrydende produkter som iPhonen, iPaden og iPoden gennem årene.

Hver gang har investorerne med fråde om munden købt op i aktien, der kun syntes at bevæge sig én vej. Opad. Siden stifter og daværende CEO, Steve Jobs præsenterede den første iPod i 2001 er aktien steget mere end 5.500 procent. Blot fire år før præsentationen var selskabet på randen af konkurs.

Noget tyder i dag på, at Apple-aktionærerne må forberede sig på langt mere beskedne afkast. Det er vurderingen fra Michael Borre, der er chefrådgiver i Nordea, og som har et indgående kendskab til teknologi og telesektoren. Adspurgt om han tror på mere vækst i Apple svarer han prompte.

”Det tvivler jeg på.”

Han er overrasket over, hvad tabet af Steve Jobs har betydet for Apples evne til at forny sig. Samtidig, peger han på, at selskabet nu er kommet op i en sådan størrelse, at der skal mere end et ur eller en ny betalingsløsning til at rykke ved aktiekursen.

”Du skal selvfølgelig aldrig afskrive Apple, der før har overrasket alt og alle med et nyt produkt, men det er efterhånden seks år siden det sidst skete,” siger Michael Borre.

Fra vækstkomet til virksomhedsobligation

I dag er Apple gået ind i en ny fase som en moden virksomhed, hvor fokus på vækst er blevet afløst af aktietilbagekøb og udbyttebetaling til aktionærene. Netop derfor har Michael Borre også en købsanbefaling på aktien.

”Det er for tidligt at placere en gravsten over Apple. Aktien er vildt billigt prissat, og med dividender og aktietilbagekøbs-programmet er det en attraktiv udbytteaktie,” siger Michael Borre.

Igår fremlagde Apple regnskab for 4. kvartal. For første gang i 10 år forventer selskabet faldende omsætning, og så skuffede salget af iPhones og iPods.

Den stærke dollar og aftagende vækst i flere udviklingsmarkeder er blandt forklaringerne. Men du skal heller ikke underkende, at den seneste version af iPhonen ikke for alvor har overbevist forbrugerne om, at de skal skifte deres gamle model ud.

iPhones har opnået så stor popularitet blandt forbrugerne, at de i dag repræsenterer totredjedele af Apples salg.

”Apple har andre produkter og et potentiale til at lancere yderligere produkter, men det hul som et langsommere iPhonesalg efterlader, er for stort til at fylde,” siger Abhey Lamba, der er analytiker hos Mizuho Securities USA til Bloomberg.

Apple har lanceret nye produkter som Apple pay, og på rygtebasis er selskabet på vej med et TV-produkt. Problemet er volumen. Apple tjener cirka 300 dollar hver gang det sælger en iPhone. Til sammenligning skal der 180.000 transaktioner på Apple Pay til for at tjene det samme.

Om Apple endegyldigt er blevet en egentlig udbytteaktie er måske for tidligt at fastslå. En ting er dog sikkert. Investorer over hele verden sukker efter en ting mere...

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display