Vi tøver med mobilbetaling ved kassen

Danskerne har ikke vænnet sig til at bruge smartphonen i supermarkedet.

GENERELT

Der er 87 kunder, der når at betale ved kassen i Bilka, før der endelig er en ung mand, der hiver sin smartphone op af lommen, holder den op foran en lille boks på kassen og betaler.

Ud af de 207 kunder, der går igennem kassen i de 45 minutter, Søndagsavisens udsendte står og tæller, er der kun to, der betaler med smartphone.

Det virker umiddelbart ikke som mange, men det er flere end gennemsnittet i de 654 butikker, der de seneste tre måneder har gjort det muligt at betale med smartphone ved kassen. I september var der gennemsnitligt 14 betalinger via smartphone pr. butik om dagen, selvom nogle af butikkerne, eksempelvis Bilka, Netto og McDonald’s, ofte har tusindvis af kunder gennem kasselinjen.

Mere mobil: 5 gode grunde til IKKE at bruge mobilen som vækkeur

Det viser beregninger, som Søndagsavisen har lavet på baggrund af tal fra Danske Bank.

»Der skal meget til for at ændre danskernes betalings-adfærd. Da vi lancerede Dankortet for godt 30 år siden, tog det også lang tid, før danskerne tog det til sig, og det kommer også til at tage noget tid, før betaling med smartphone i butikkerne slår igennem,« siger Mark Wraa-Hansen, chef for MobilePay i Danske Bank, der på trods af den langsomme start er tilfreds med resultaterne.

SÅDAN GJORDE VI
Vi observerede, hvor mange kunder der betalte med smartphone ved tre tilfældigt udvalgte kasser i Bilka i Field’s torsdag eftermiddag fra klokken 13.03 til 13.48.
Sådan betalte de 207 kunder i Bilka:

  • Kort 138
  • Kontanter 67
  • Smartphone 2

Utryghed spiller ind
Ifølge Flemming Birch, ekspert i detailhandel, er det en helt basal usikkerhed og nervøsitet for at prøve nye betalingsformer, der afskrækker mange fra at betale med smartphone.

»Vi vil helst ikke risikere at se dumme ud, for tænk nu, hvis vi ikke kan finde ud af det? Alene af den grund holder vi igen. Utryghed spiller en stor rolle, og man bliver kun tryg ved at prøve det selv eller ved at høre fra andre, at det er en nem betalingsform,« siger Flemming Birch, der dog ikke er i tvivl om, at smartphone vil være danskernes foretrukne betalingsmiddel inden for en årrække.

Mere mobil: Finn forsøgte at bytte iPhone: Se Telenors provokerende svar

Netop oplevelsen af, at det faktisk ikke er utrygt at betale med smartphone, får Louise Alexander, da Søndagsavisen henvender sig til hende i Bilka og beder hende betale med MobilePay, når hun kommer frem til kassen. Hun er generelt glad for MobilePay, men har endnu ikke prøvet at betale med sin smartphone i et supermarked.

»Det er helt klart lettere, og det sparer en masse tid,« siger hun med et smil, da hun har betalt for sine varer.

Enorm succes i Danmark
MobilePay og Swipp har ellers været en bragende succes i Danmark. Siden 2013 har knap tre millioner danskere downloadet enten ‘Swippp’ eller ‘MobilePay’ til deres smartphone, og der overføres flere milliarder kroner om måneden via de to apps. Derfor er Danske Bank også positivt stemt over for mobilbetaling i fremtiden.

Mere mobil: Danskerne klar til at droppe kontanter
 
»Når vi før har lanceret nye tiltag med MobilePay, er der ofte en periode, hvor forbrugerne lige skal vænne sig til det. Men når det så sker, har vi oplevet stor vækst, og det regner vi også med, bliver tilfældet her,« siger Mark Wraa-Hansen.

MOBILBETALING
Så mange har betalt med smartphone ved en kasse:

  • Aldrig 77%
  • Mindre end 10 gange 20%
  • Mere end 10 gange 2%
  • Ved ikke 1%

Kilde: YouGov for Søndagsavisen blandt 1.019 repræsentativt udvalgte danskere

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display