Værd at nærlæse: Dine boner er fyldt med fejl

Et overvældende flertal af danskerne finder fejl på bonerne fra supermarkedet.

GENERELT

Lægesekretær Jeanette Clausen har så ofte oplevet at blive snydt i Føtex, at hun en overgang nærmest var stamkunde i skranken for kundeservice.

"Det var hver anden gang, jeg endte oppe i kundeservice, fordi der var fejl på min bon. Jeg blev faktisk et kendt ansigt i kunderservice," siger Jeanette Clausen, der har regnet ud, at der sidste år var fejl for omkring 300 kroner på hendes boner.

Det gør hende til del af en kedelig statistik. 76 procent af danskerne har nemlig oplevet at finde fejl på en kassebon i supermarkedet det seneste år, viser en undersøgelse, som YouGov har foretaget for Søndagsavisen. Faktisk har mange fundet fejl mere end én gang, og hver femte angiver, at det er sket mere end 10 gange.

Det er meget frustrerende, at man som kunde ikke kan stole på, at butikken har styr på, at priserne tastes rigtigt ind, mener Jeanette Clausen.

"Mange i køen siger nej til at få en bon, og jeg har lyst til at råbe til dem, at de skal tage imod den. For det er besværligt, at man som kunde ikke kan stole på, at den pris, der står på skiltet, også er den, der bliver trukket i kassen."

 

Så ofte oplever vi fejl

Har du inden for det seneste år oplevet at finde fejl på en kassebon i et supermarked?

Ja: 76%

Nej: 19%

Ved ikke: 5%

Hvor ofte har du fundet fejl?

1 gang: 10%

2-5 gange: 34%

6-10 gange: 15%

Mere end 10 gange: 18%

Kilde: YouGov, 1.006 svar

Læs også: Klagekongen Michael: Danskerne klager ikke nok – sådan skal I gøre

Supermarkeder bør stramme op

Tallet er alarmerende højt, mener man hos Forbrugerrådet Tænk:

"Det må gøre indtryk på supermarkederne med så højt et tal. De bør tage det her alvorligt og få kigget internt på, hvad det skyldes, og hvordan de kan få strammet op," siger jurist Jakob Steenstrup.

Det er hovedsagligt rabatter, der ikke bliver trukket, når en vare er på tilbud, som er problemet.

"Når man får bonerne, er det som regel tilbudspriserne, den er gal med. Der skal man virkelig holde øje," siger Jeanette Clausen.

Men også på varer, der ikke er på tilbud, oplever halvdelen af forbrugerne i undersøgelsen, at der sker fejl.

Det beklager Dansk Supermarked, der repræsenterer Føtex, Bilka, Netto og Salling.

Læs også: Dealsites er fyldt med dårlige tilbud

"Det er stærkt bekymrende, at så mange går rundt med oplevelsen af at have været udsat for prisfejl, for vi gør rigtig meget for at undgå dem. Blandt andet registrerer vi fejl, ligesom vi undersøger årsagerne til dem, så vi kan rette op på dem," siger kommunikationsrådgiver Maia Lindstrøm Sejersen.

Dansk Supermarked understreger da også, at de i deres eget system ikke kan genkende antallet af fejl, men at der kan være mørketal, da ikke alle kunder henvender sig, når der er sket fejl. Jurist Jakob Steenstrup mener dog ikke, at supermarkederne selv kan fange alle fejlene.

"Der er jo nogle fejl, hvor der er et papskilt med en rabat i butikken, hvor det ikke er kommet med på kvitteringen, og det har jeg svært ved at se, at deres system selv kan opdage, uanset hvor godt et teknisk system det er," siger han.

Jeanette Clausen er frustreret over, at den Føtex, hun i en periode handlede i dagligt, aldrig fik rettet op på problemet trods utallige klager.

"Jeg endte med at stå oppe hos chefen, og de beklagede, og jeg endte med at få nogle bøffer. De er altid kede af det og har en forklaring, men det bliver bare ikke ændret."

Derfor sker der fejl

Også hos Coop, der blandt andet ejer SuperBrugsen, Fakta og Irma, finder de selv langt færre fejl, end Søndagsavisens undersøgelse viser. Men forbrugernes oplevelse anerkendes og forklares på følgende måde:

"Hver uge skifter mange varer pris. Hver butik har op til flere hundrede tilbud. Nogle gælder nogle få dage, andre en hel uge. Der er dels tilbud, der fastlægges centralt fra hovedkontoret, og hvor vi taster priserne ind, dels lokale tilbud i den enkelte butik. Det betyder, at der er mange fejlkilder med mulighed for menneskelige fejl, hvor prisskilt på hylden og pris i kassen ikke skiftes samtidig, som de skal," siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop.

De typiske fejl

Hvilke fejl på oplever du typisk på dine kasseboner?

Fejl i pris, tilbudsvare: 87%

Fejl i pris, ikke tilbudsvare: 49%

Andet: 7%

Ved ikke: 1%

Kilde: YouGov, 1.006 svar.

Derfor har Forbrugerrådet et klart råd til alle handlende:

"Fra vores stol er det et eksempel på, at det er en rigtig god idé at tage imod bonen og tjekke den, når man går ud af butikken. Men det burde ikke være forbrugernes opgave."

Problematikken med fejlbehæftede boner er ikke ny. Da Søndagsavisen undersøgte sagen for tre år siden, svarede 57 procent, at de inden for de seneste tre måneder havde oplevet fejl.

Tags

Anbefalede artikler