Unge sælger mærkevarer som aldrig før

Unge står for næsten en tredjedel af annonceringen i Den Blå Avis. De sælger dyre mærkevarer for at kunne gå til koncert og afdrage gæld.

GENERELT

Når yndlingsbandet er på vej til byen eller banken sætter stolen for døren, så bliver de kostbare Gucci-solbriller eller iPhonen sat til salg.

Sådan gør de unge forbrugere i alderen 15 til 29 år i stigende grad, når de skal skaffe penge til oplevelser eller betale gæld. Det viser en undersøgelse, som Den Blå Avis har foretaget.

30 procent af annonceringen på den digitale salgscentral er oprettet af de unge. Og det betyder, at de står for at oprette over 200.000 annoncer om ugen.

- De sælger meget mere brugt, end vi havde forventet. Og det de sælger meget af er modetøj, elektronik, smartphones, computere og brugte fjernsyn. Cykler er også meget populære, siger kommunikationschef Simon Karsø.

De unge sælger først og fremmest deres ting for at kunne købe oplevelser som for eksempel rygsækrejser, festivaler og restaurantbesøg. Derefter sker det for at finansiere nye varer, mens den tredje hovedårsag er at afdrage på gæld.

Og især brugt modetøj er i høj kurs hos køberne. Den seneste måned er besøgstallet steget med 160 procent inden for kategorien. Konkret er der oprettet 132 nye annoncer med Prada-sko, Diesel-bukser og Mulberry-tasker.

Den Blå Avis’ afdækning af de unges stigende brugthandel kommer ikke helt bag på forbrugsforsker Jeppe Trolle Linnet.

Det er blevet cool at være en snu forbruger, der bruger alle redskaber for at finde det bedste tilbud.

- Tendensen går i retning af, at det bliver mere accepteret og prestigefyldt at gå ud på brugtmarkedet. Og for nogle også nødvendigt. Da de private havde rigtig mange penge til forbrug, var det mere en værdi at være hedonisten, der skejer ud med topkvalitet til sig selv. Nu ser man i højere den lidt mere snu forbruger, der aktivt bruger sociale netværk og viden om, hvor den gode deal er, siger han.

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display