Tag ikke fejl af bytteretten

Et flertal af danske forbrugere tror, at de automatisk har ret til at få byttet en vare. Men det er forkert.

GENERELT

Et stort antal utilfredse kunder henvender sig hvert år til Forbrugerrådet, fordi de er i tvivl om, hvordan de er stillet, hvis de ønsker en vare byttet.

En undersøgelse, som Forbrugerrådet har foretaget viser, at 6 ud af 10 danskere tror, at de kan få et tilgodebevis eller pengene retur, hvis de fortryder et køb.

Men det er forkert. For selvom mange butikker yder bytteservice – ikke mindst i juletiden – står der ingen steder i Købeloven, at de er forpligtet til det.

Du har, som forbruger, faktisk hverken fortrydelses- eller bytteret, når du køber en helt almindelig vare i en helt almindelig butik.

“Det er helt tydeligt, at folk ikke er klar over, at de ikke automatisk har ret til at fortryde et køb. Faktisk svarer cirka hver femte i vores undersøgelse, at de har stået i en situation, hvor de regnede med, at de kunne fortryde købet, men så ikke havde mulighed for det,” skriver Camilla Hersom, formand i Forbrugerrådet, på Rådets hjemmeside.

Forbrugerrådet arbejder for at få indført en generel fortrydelsesret, så man inden for 14 dage kan få pengene tilbage for en ubrugt vare. Det ønske bakkes op af 70 procent af de adspurgte i Forbrugerrådets undersøgelse.

Gode råd

- Inden du køber varen, så husk at spørge i butikken, om de giver fortrydelsesret.

- Husk at få det gjort helt klart, om butikken i så fald giver pengene tilbage, eller om de kun vil bytte varen til en anden vare i butikken.

- Spørg, hvor længe du kan bytte varen og/eller få pengene tilbage.

- Sørg for at få disse oplysninger skrevet ned på din kvittering af ekspedienten, hvis det ikke allerede står der.

Kilde: Forbrugerrådet

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display