Specielle indeks: Sæt pris på din burger

Burgere, øl og reoler. Det vrimler med opfindsomme prisindeks, der viser landenes købekraft. For eksempel arbejder vi i Danmark i 11 timer for at købe en iPod, mens de i Mumbai bruger 177 timer.

GENERELT

“Vi holder i høj grad øje med big macindekset. Det er faktisk noget, som jeg synes er voldsomt undervurderet.” Sådan siger cheføkonom Helge Pedersen fra Nordea med henvisning til et af de mest brugte prisindeks i form af Big Mac-indekset.

 

For i teorien skal burgeren fra McDonald’s koste det samme i hele verden. Men gør den nu også det? Det kan du tjekke i indekset, der ligesom et hav af andre indeks bygger på den økonomiske teori bag den såkaldte købekraftsparitet. Et begreb som viser, hvad du kan købe i det enkelte land med den lokale valuta.

 

Teorien blev udviklet af den svenske økonomiprofessor Gustav Cassel i 1921 og bygger på, at prisen for identiske produkter skal være ens over hele verden. Fylder du din indkøbskurv for 10 dollars i et amerikansk supermarked, skal du i teorien kunne veksle de 10 dollars til danske kroner og få de samme varer. Bliver det dyrere, er den danske krone overvurderet i forhold til dollaren.

 

Når prisindeksene viser, at en Big Mac i Danmark koster 25,3 kroner mod 19,2 i USA, betyder det altså, at kronen teoretisk set er 31 procent overvurderet i forhold til dollaren. Når valutakurserne alligevel ikke tilpasser sig, hænger det sammen med, at virkeligheden forstyrrer teorien. Arbejdskraft bliver ikke udbudt på et effektivt marked.


Teoretisk virkelighed

 

Lande med høje lønninger har derfor som hovedregel dyrere Big Macs. Men selv når der bliver taget højde for lønnen, og vi ser på, hvor længe du skal arbejde for en burger, er der store forskelle. Det skyldes, at hvor ubalancer i den teoretiske verden kan blive udnyttet til at købe en vare billigt et sted og sælge den dyrt et andet sted, så kan det ikke lade sig gøre med en burger. For det første er burgeren forgængelig og kan derfor ikke bare transporteres et nyt sted hen.

 

For det andet fordyrer transporten produktet, mens den ved en flytning mellem landegrænser også bliver udsat for skatter og afgifter. Det gør sig også gældende, hvis vi sammenligner varer som en iPod. Derfor vil der aldrig nogensinde opstå en total balance i disse indeks.

 

Kritik af Kina

 

På trods af den manglende sammenhæng mellem virkelighed og teori er indeksene vigtige. “Det er klart, at vi ikke kan nøjes med at kigge på disse helt simple indeks. Vi forholder os også til OECD’s analyser af købekraft og meget andet, men en simpel ting som prisen på en burger fortæller faktisk utroligt meget,” siger Helge Pedersen.

 

På lang sigt tyder alting også på, at der vil være en tendens mod ligevægt. De valutaer, som er allermest over- og undervurderede vil med stor sandsynlighed nærme sig gennemsnittet. I USA bliver Big Mac-indekset brugt til at kritisere Kina.

 

Burgerne bliver kastet mod det store asiatiske land som bevis for, at Kina bevidst undervurderer sin valuta for at fremme eksporten. Kina er nemlig et af verdens billigste steder at gå på burger-shopping. Og prisen indikerer, at yuan’en er næsten 50 procent undervurderet i forhold til dollaren.

 

Anbefalede artikler

Cxense Display