SF vil have dine penge til valgkampen

SF har planlagt en 'betydelig del' af deres valgkampsbudget med en ny og uprøvet måde at skaffe penge på.

GENERELT

“Støt SF med en 10’er. SMS sf10 til 1231”

Sådan står der på meget af valgkampsmaterialet fra SF, fordi folkesocialisterne vil have almindelige danskere til at finansiere deres valgkamp. Den form for mikrodonationer er aldrig prøvet før i Danmark.

“De borgerlige partier bliver støttet af bankerne, tobaksindustrien og af de rigtigt rige danskere. Det gør vi ikke. Derfor har SF brug for, at alle, der vil en ny kurs for Danmark, hjælper med det de kan,” siger næstformand i SF Thor Möger Pedersen.

SFs kampagnestab oplyser, at de har budgetteret med, at “en betydelig del” af valgkampen bliver finansieret af donationerne fra almindelige mennesker.

“Det er risikabelt at lægge sine budgetter an på indtægter, der er usikre,” siger valgkampsforsker Christian Elmelund-Præstekjær fra Syddansk Universitet.

“Her er der tale om en hel ny måde at skaffe penge på i dansk sammenhæng, og der skal man være forsigtig med, hvor meget man tror, man får ind,” mener han.

SF vil ikke ud med de konkrete budgetter, men partiet afslører, at de regner med at i hvert fald et femcifret antal mennesker bidrager økonomisk til kampagnen. Det vil sige, at i hvert fald over 10.000 danskere skal smse penge ind til partiet.

“SF er helt afhængige af, at rigtigt mange danskere vil hjælpe med at få en ny kurs. Det er vi både, når vi snakker om økonomi, og når vi snakker om aktiviteter,” fortæller Thor Möger Pedersen.

Ved valgkampen i 2007 var budgettet til SFs valgkamp på 7 millioner, og partiet regner med at sprænge de rammer ved hjælp af almindelige folks penge.

“Jeg håber, det bliver SFs største kampagne nogensinde, men det er faktisk op til danskerne,” siger næstformanden.

Om det lykkes for venstrefløjspartiet, at få så mange til at give små beløb, vil Christian Elmelund-Præstekjær ikke spå om.

“Netop fordi det er nyt i Danmark, kan det gå to veje: Enten siger folk: ‘Det er nyt og frisk – det vil vi gerne prøve’, eller også gider vi det ikke, fordi der er en anden deltagelseskultur i Danmark omkring donationer, end der er i fx USA,” siger han.

Inspirationen til SFs kampagne kommer netop fra Amerika, hvor Barack Obama fik rekordmange almindelige amerikanere til at donere penge til sin valgkamp.

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display