Sådan tolker du et jobopslag

Jobopslag beskriver ofte den perfekte ansøger. Men de kan også oversælge stillingen, og derfor bør du afkode ordenes betydning og huske at se efter det usagte.

GENERELT

Når pumpeproducenten Grundfos skal ansætte ingeniører og andre funktionærer, sker det via sites som jobindex.dk, og sidste år blev det til cirka 570 forskellige annoncer. Teksten til jobopslagene bliver skrevet af jobindex.dk, der tager udgangspunkt i et oplæg fra Grundfos. Her har lederen af den pågældende afdeling beskrevet, hvad stillingen indebærer, hvilken uddannelse der kræves, og hvilke udviklingsmuligheder du som ansat får. En klassisk fremgangsmåde.

Ifølge rekrutteringskonsulent i Grundfos Marie Arildsen viser jobopslagene de kompetencer, som er ‘need to have’, mens der også er plads til ‘nice to have’.

»Vi annoncerer efter den perfekte kandidat. Det er drømmescenariet at få alt det, vi søger, men i 9 af 10 tilfælde er det ikke det, vi ender med,« siger hun.

Inflation i krav

Næste gang du læser et jobopslag, er det derfor vigtigt, at du ikke lader dig afskrække af de mange krav. Ifølge professor Henrik Holt Larsen fra Institut for Organisation på Copenhagen Business School er der ligefrem gået inflation i virksomhedernes ønsker til nye medarbejdere. Han mener, at jobopslagene lister flere krav op end tidligere, fordi virksomhederne er blevet mere krævende, men også at kravene er blevet mere præcise - ikke mindst når det gælder de personlige egenskaber.

Som læser af jobannoncer bør du huske, at de henvender sig til tre målgrupper: mulige ansøgere, virksomhedens egne medarbejdere og almindelige læsere, der bruger jobopslag som nyhedsstof.

»Det er ikke tilfældigt, at virksomheder som Novo Nordisk nogle gange indrykker helsides stillingsannoncer på side tre i Berlingske. Det bruger virksomheden som corporate branding,« siger han. Ifølge Henrik Holt Larsen bør du også holde øje med sproget i opslagene. Et svulstigt og friskfyragtigt ordvalg kan dække over en støvet virksomhed, som forsøger at gøre sig lækker.

»Det er en tikkende bombe, hvis ansøgeren bliver foregøglet, at det er en spændende og dynamisk arbejdsplads og så mødes af middelaldermørke og stilhed på første dag,« siger professoren. Og ligesom når du køber et hus, er det i et jobopslag også vigtigt at se efter det uskrevne. For er det så en forglemmelse eller en bevidst udeladelse?

Fokuser på opgaverne

Generelt gælder det for dig om at få det mest realistiske billede af virksomheden og jobbets indhold.

Det er dette billede, som du skal sætte op foran dine egne kompetencer, hvorefter du skal se efter et match. Og ifølge partner og administrerende direktør i rekrutteringsfirmaet Høi & Thomassen, Søren Thomassen, bør du se mere på, om du kan løse stillingens opgaver, end om du har den rette uddannelse.

»Ring til virksomheden, og spørg, hvis du er i tvivl. Ofte er den rigtige uddannelse ikke så vigtig, så længe du har de rette kompetencer til at løse opgaverne,« siger han.

Læs opslaget ordentligt

Høi & Thomassen rekrutterer direktører, ledere og specialister inden for alle brancher, og selv om den rette uddannelse ofte blot fungerer som branding udadtil og tryghed indadtil i virksomheden, kan den naturligvis også være et ufravigeligt krav.

Søren Thomassen nævner
i den forbindelse medicobranchen, hvor det for eksempel ikke nytter noget at søge en stilling som farmaceut, hvis du er laborant. Lignende forhold gør sig gældende i finans- og forsikringssektoren. Selv om det kan lyde banalt, så lyder det bedste råd dog generelt, at du skal sørge for at læse opslaget grundigt.

»Mange læser bare overskriften, og når der for eksempel står account manager, så tænker de: ‘Jeg er uddannet cand.merc., så det er lige mig’. Men sådan er det ikke altid,« siger Søren Thomassen.

Den udlægning er Marie Arildsen fra Grundfos enig i. Når hun læser ansøgninger, undrer hun sig ofte over, om folk overhovedet har læst opslaget. Det kan være, når hun modtager åbenlyse standardansøgninger, der ikke er målrettet stillingen, eller når ansøgningen er skrevet på dansk på trods af, at opslaget er lavet på engelsk. Derudover opfordrer hun også ansøgere til at ringe. For lederne på Grundfos forstår generelt ikke, hvorfor så få ansøgere tager telefonen og ringer for at få mere viden. Rekrutteringskonsulenten mener derudover, at du med fordel kan bruge ord og vendinger fra opslaget for på den måde at signalere, at du har læst det.Når det kommer til at opfylde kravene til den perfekte ansøger, så kommer de i prioriteret rækkefølge i jobopslagene fra Grundfos.

»Det vigtigste står øverst, og derefter bliver det mindre og mindre nødvendigt. Hvis vi bruger vendinger som: ‘du skal kunne tale engelsk’, så er det et krav. Men skriver vi: ‘du har for eksempel en baggrund i’, så er kravet mere flydende,« siger Marie Arildsen.

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display