Netbutikker skjuler kundernes dårlige anmeldelser

Netbutikker betaler Trustpilot for kun at vise de bedste anmeldelser på deres egen hjemmeside.

GENERELT

Danske forbrugere, der klikkede ind på netbutikken Boozt.com den 4. september 2015, blev mødt af en lang række femstjernede Trustpilot-anmeldelser, som roste butikken til skyerne.

Men på Trustpilots egen hjemmeside var billedet mere broget. Den 3. og 4. september var der nemlig også tikket ni anmeldelser ind, som enten var på en, to eller tre stjerner. De kunne bare ikke ses på Boozt.com’s hjemmeside, fordi de har betalt Trustpilot for en funktion, som kan filtrere visningen af anmeldelser på under fem stjerner fra.

Samme billede gentager sig på en lang række netbutikker, som Søndagsavisen har gennemgået i samarbejde med Danhost. På netbutikkens front vises fire- eller femstjernede Trustpilot-anmeldelser, men klikker man ind på Trustpilot.com, findes der også en række langt dårligere anmeldelser, som butikkerne har betalt for at kunne filtrere fra.

Læs også: Brugeranmeldelser hitter – men pas på!

Troværdighed går fløjten

"Det er et godt eksempel på, at det altid er en god idé at forholde sig kritisk til brugeranmeldelser og tænke over, hvilken sammenhæng de indgår i. Når en butik anvender brugeranmeldelser, er det oftest kun de bedste for at stå i et positivt lys. Så det handler om at være kritisk og eventuelt dobbelttjekke på Trustpilots egen side," siger Jakob Steenstrup, jurist i Forbrugerrådet Tænk, og uddyber:

"Det er butikkens eget ansvar at sikre, at deres markedsføring hverken i tekst eller billeder manipulerer med virkeligheden. Men når det så er sagt, er det da tankevækkende, hvis Trustpilot stiller funktioner til rådighed for netbutikker, der gør det enkelt at frasortere eventuelle dårlige anmeldelser. Hvis ikke troværdighed og fuld gennemsigtighed er i højsædet, går idéen med brugeranmeldelser jo fløjten."

Læs også: Trustpilot: »Vi undersøger tusinder af brugere for snyd«

 

Flere undersøgelser har vist, at danskerne har så stor tiltro til brugeranmeldelser, at antallet af gode anmeldelser har stor betydning for, om de gør et køb. Derfor bruger netbutikkerne de gode anmeldelser som reklame og lokkemiddel for at få kunderne til at bruge penge.

Men hvis forbrugere bliver lokket til at handle på falske forudsætninger, kan det være ulovligt, siger Forbrugerombudsmanden.

»Man må ikke udelade afgørende oplysninger eller direkte vildlede, så forbrugeren bliver manipuleret til at foretage et køb på falske forudsætninger. Man påvirker en transaktionsbeslutning, og hvis man gør det på et falsk grundlag, falder det ind under markedsføringslovens paragraf 3 om vildledning,« siger Mette Saabye Maaløe, fuldmægtig hos Forbrugerombudsmanden.

Læs også: Guide: Sådan undgår du at blive snydt af brugeranmeldelser

Hun tilføjer dog, at det vil være en vurdering i den konkrete sag og understreger, at hun ikke tager stilling til de tilfælde, som Søndagsavisen har forelagt hende.

 

Ren manipulation

Hos Danhost, der udvikler hjemmesider til netbutikker, mener man dog, at der er tale om manipulation.

"Det er jo designet til at få kunderne til at bruge penge, som de måske ikke ville bruge, hvis de også kunne se de dårligere anmeldelser. Vi råder i hvert fald ikke butikkerne til at gøre det her, for der er tale om et potentielt brud på markedsføringsloven," siger Kathrine K. Svendsen, projektmanager hos Danhost.

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display