Netbutikker sjofler lovpligtig mail

Du tvinges til at bruge kontaktformular mange steder. Dermed ryger din dokumentation.

GENERELT

Når du har købt en vare over nettet, skal du også kunne sende forretningen en helt almindelig mail.

Sådan siger E-handelsloven, men det ser adskillige virksomheder stort på.

Mange tilbyder blot en såkaldt kontaktformular, hvor man kan skrive forskellige oplysninger ind i et felt på selskabets hjemmeside og sende det af sted. Men det er ikke godt nok.

“Det er vigtigt at kunne sende forretningen en rigtig mail. For kommer der en tvist, kan man som kunde dokumentere, præcist hvad man har skrevet. Det er ikke muligt, hvis man tvinges til at bruge en kontaktformular,” siger Socialdemokraternes forbrugerordfører, Benny Engelbrecht. Han anbefaler netop derfor altid at sende rigtige mails for sikkerhedens skyld.

Elgiganten, Coop, Oister, Pixmania og selv Forbrugerrådet – det er blot nogle af de virksomheder, der ikke lever op til loven om e-handel.

“Det er lidt overraskende, at de gør det her. For reglerne har været her i mange år, de er ganske klare og bygger på et EU-direktiv,” lyder det Forbrugerombudsmanden, Henrik Øe.

For telefonselskabet Oister er sagen dog dobbeltslem. Her er der hverken mailadresse eller kontaktformular til deres kunder, hvis de vil i kontakt med selskabet. Oister skriver sort på hvidt, at man skal ringe selskabet op, hvis man vil opsige sit abonnement. Det er endnu en lovovertrædelse.

“Der er ikke noget til hinder for, at man opfordrer folk til at opsige på en bestemt måde, men det må aldrig blive en pligt. Og en e-mail er en ganske korrekt måde at opsige et abonnement på,” siger Henrik Øe.

Han forklarer samtidig, at man som forbruger er ganske frit stillet i valget om, hvordan man vil opsige sit abonnement. Bare man kan føre bevis for, at man har gjort det.

Hos Oister undrer man sig over sagen.

“Hvis der ikke er nogen mailadresse, så er den blevet overskrevet,” lyder det fra selskabets direktør, Kenneth Boye.

I forhold til kravet om at skulle ringe selskabet op, hvis man ikke længere vil være kunde, er svaret ganske klart.

“Ja, så er det fordi, vi ikke har været bevidste om det. Men hvis det er noget, loven kræver, vil vi selvfølgelig lave det om,” er hans forklaring.

Forbrugerrådet kaster sig fladt på maven, konfronteret med at deres medlemsblad Tænk ligeledes ser stort på E-handelsloven.

“Nu har vi selvfølgelig ændret på det, for vi vil ikke overtræde loven. Jeg ved ikke, om de lige har været opmærksomme på den del. Men det er da altid irriterende at begå en fejl, og det er endnu mere irriterende, når nogen kommer og gør opmærksom på det,” siger medlemschef i Forbrugerrådet, Christian Wennevold.

Elgiganten lover ligeledes at ændre praksis, mens Coop ikke vil forholde sig til spørgsmålet. Og Pixmania besvarede aldrig henvendelsen.

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display