Markedsfør dig selv på nettet

Kasper Hundebøl Hamann brugte nettet til at trænge sig foran i køen til sit drømmejob. Nu deler han ud af sine erfaringer til Penge & Privatøkonomi.

GENERELT

For lidt over to år siden blev Kasper Hundebøl Hamann sagt op fra sin stilling som teamleder på et reklamebureau i Esbjerg. Virksomheden lukkede, og han måtte se sig om efter et nyt arbejde. Men i stedet for at gå på jagt i jobbankernes opslag og sende ansøgning og cv af sted mod drømmevirksomhederne, kom han ud på en rejse i personlig branding og markedsføring på nettet. Den 33-årige webmand har sat både YouTube, LinkedIn, Google+, Facebook, Twitter og personlige websites i spil for at brande sig selv vej til det næste job.

»For mig har det være meget effektivt hele tiden at vise, at jeg er her og gøre opmærksom på mine kompetencer,« siger han.

Hele tiden har han været bevidst om, hvilke kompetencer han besidder, hvordan han skal kommunikere dem ud, og hvem der er målgruppen for hans personlige markedsføringsstrategi.

Aktiv strategi førte til job

Da Kasper Hundebøl Hamanns arbejdsplads lukkede for to år siden, valgte han at søge job sammen med resten af sit webteam på fire mand. De fungerede så godt sammen i det daglige arbejde, at det ville være synd at splitte sig op og søge hver for sig, mente de. Umiddelbart en svær opgave at søge job fire mennesker sammen - men ved hjælp af en meget aktiv strategi på de sociale medier lykkedes det dem at finde nyt job på en måned.

»Vi oprettede en hjemmeside, hvor vi præsenterede os som et team, og alle fire linkede til sitet på vores profiler på de sociale medier - inklusiv Facebook. Inden for bare 20-25 minutter blev jeg ringet op af den første interesserede virksomhed, og i løbet af de næste 3-4 uger var vi ude og tale med 10-12 virksomheder, og endte med at skrive kontrakt som team med Rosendahls Strategiske Webbureau i Esbjerg efter lidt over en måned,« siger Kasper Hundebøl Hamann.

Et klart resultat af en aktiv strategi.

Sådan bruger han sociale medier

Desværre måtte Kasper Hundebøl Hamann ud og søge på ny efter halvandet år, da der skete omstruktureringer på den nye arbejdsplads. Og her gik han på egen hånd ud med en aktiv og målrettet indsats og brugte de sociale medier meget aktivt, men forskelligt fra medie til medie.

»LinkedIn er udelukkende fagligt og businessrelateret, og her deltager jeg i faglige diskussioner, deler faglige oplæg gennem Slideshare og linker eksempelvis til artikler, som, jeg mener, vil være relevante for mit netværk. På Twitter skriver man derimod ofte med en mere skæv vinkel, og det er mere dagligdagssnak blandet med faglighed,« siger han.

Disse to medier har da også givet den unge webmand forskelligt udbytte. Twitter har mere fungeret som et netværk, hvor de tipper hinanden om relevante stillinger - ud fra det kendskab de har fået til hinandens faglighed - mens han på LinkedIn direkte er blevet kontaktet vedrørende faglige spørgsmål, og der har været jobmuligheder på tale. På Facebook og Google+ har han også ladet sine kontakter kende til hans faglige kunnen og jobsituation.

Brandede sig på YouTube

Derudover har han altid en opdateret personlig hjemmeside, der linker til profilerne. Han har også brugt YouTube aktivt.

»Jeg så en stillingsannonce fra Lego, men i stedet for at søge den direkte gik jeg ind og lavede en ansøgning på YouTube - og linkede til den på mine profiler. Det var egentlig ikke kun for at søge jobbet, men for at vise mit netværk, at jeg har kompetencer inden for sociale medier,« siger han.

Indslaget på YouTube gav ikke en stilling hos Lego, men derimod ligesom efter hensigten positive tilkendegivelser fra netværket.

»I Esbjerg-området er det begrænset, hvad der er, af relevante opslåede stillinger inden for mit felt, så man må tænke kreativt,« siger Kasper Hundebøl Hamann, der landede sin nuværende stilling som digital projektleder hos reklamebureauet Masters i Kolding gennem sit netværk. Kontakten kom naturligvis fra Facebook.

I det nye nummer af Penge & Privatøkonomi kan du læse meget mere om, hvordan du markedsfører dig selv på nettet. Få eksperternes bedste tip og trick.

Anbefalede artikler

Cxense Display