Mange får ret i klage over tandlægers fejl ? så meget kan du få

Få klager over tandlæger eller tandskader, men mange får medhold, når de klager. Systemet kan dog være forvirrende.

GENERELT

Skader på grund af fejlslagne rodbehandlinger eller skader på en nerve i forbindelse med en behandling hos tandlægen boner ofte ud i kroner og øre, når patienter søger om erstatning. Hele 60 procent fik medhold i en klage over en tandskade i 2014, mens 30 procent fik medhold i en klage over en tandlæges behandling, viser tal fra henholdsvis Tandlægernes Patientforsikring og Patienterstatningen.

Læs også: Klageguide: Kend dine rettigheder – og klag effektivt

"Tallene er meget høje, og de stikker også af i forhold til resten af sundhedsvæsnet," siger seniorrådgiver i Forbrugerrådet Tænk Sine Jensen.

Set i relation til sager hos andre klage- og ankenævn er tallene høje. Til sammenligning har kun omkring tre procent af sagerne i Teleankenævnet fået medhold, mens det gælder 19 procent af sagerne i Energiankenævnet.

Læs også: Klagekongen Michael: Danskerne klager ikke nok – sådan skal I gøre

Så mange for medhold

Tandlægens behandling: 30%

Tandskader: 60%

Typer af tandskader (medhold):
- Rodbehandlingsskader: 58%
- Nerveskader: 16%
- Forsømt tandbehandling: 16%
- Anden skade: 6%
- Præparationsskader: 4%

Kilde: Tandlægeforeningens Patientforsikring

For besværligt at klage

De mange medhold kan skyldes, at få klager, fordi det er besværligt, mener Forbrugerrådet. Du kan nemlig klage til to forskellige instanser, hvis du er voksen, og en helt særskilt, hvis du er under 18 år.

"Folk aner ikke, hvilken instans de skal klage til, og hvad de skal gøre, så derfor er det nok kun i de grove tilfælde, at folk orker at klage. Så vi råder folk til at klage begge steder," siger Sine Jensen.

Der er nemlig en forældelsesfrist på tre år, så hvis du har klaget et forkert sted, kan du ikke klage det rigtige sted bagefter, hvis fristen er udløbet.

Vil du klage over din tandlæges behandling, skal du klage til den region, hvor tandlægen har adresse. Vil du klage over en tandskade, skal du klage til Tandlægernes Patientforsikring.

Sådan klager du

Der er tre instanser at klage til, hvis du er utilfreds med tandlægens behandling eller har fået en tandskade. Find en vejledning på Tandklage.dk.

Klage over en tandlæge:
Vil du klage over selve tandlægens tandbehandling, skal du sende en klageformular til den region, hvor tandlægen har adresse. Find formularen på Tandklage.dk. Klagen skal igennem op til fire instanser for at blive behandlet. Hvis du har klaget et forkert sted, og fristen bliver forældet, kan du ikke klage i den rigtige instans. Får du medhold, kan du få de penge tilbage, som du har betalt for behandlingen, samt penge til en ny behandling.

Klage over en tandskade:
Har du fået en skade på grund af en tandbehandling, kan du søge om erstatning hos Tandlægeforeningens Patientforsikring. Du kan få tilkendt erstatning, hvis skaden overstiger 1.000 kroner. Læs mere på Tandklage.dk.

Hvis du er under 18 år:
Hvis du ikke er blevet behandlet af en privatpraktiserende tandlæge eller er under 18 år, kan du klage til Patientombuddet.

Løses ved dialog

Forklaringen på de mange medhold i klager skal findes et helt andet sted end i et besværligt system, mener tandlægerne.

"I forhold til antallet af behandlinger er der få klager, og det er, fordi vi oftest løser problemer ved dialog med vores patienter, som er meget opmærksomme på ydelser, fordi de betaler den største del af regningen," siger formand for Tandlægeforeningens Klinikejerudvalg, Susanne Kleist.

Læs også: Her er de dummeste ferieklager fra endnu dummere turister

Sidste år bad sundhedsministeren eksperter om at evaluere systemet, og her påpegede man, at der er mange indgange, men at det ellers fungerer fint. Derfor mener tandlægerne ikke, at der er nogen grund til at ændre det.

"Vi har netop oprettet en side med regionerne, hvor det er forklaret enkelt, hvordan man klager for at vejlede patienterne så godt som muligt," siger Susanne Kleist.

Tags

Anbefalede artikler