Jobjagtens værste fælder

Det vælter ind med CV'er og ansøgninger hos virksomheder og rekrutteringsbureauer, så det gælder om at undgå de fodfejl, der sender dig direkte i nej-bunken.

GENERELT

Jobjagtens værste fælder

Du tror det næppe, Susan, men du sidder her med den helt rette kandidat til jobbet! Den indledning til en jobansøgning sad Business Line Manager Susan Nørgaard fra rekrutterings-virksomheden Adecco en dag med i hånden og så var der ikke langt til nej-bunken. Kækhed og glorificering kommer du nemlig ikke langt med hos Susan Nørgaard, der har vurderet tusinder af CV’er og ansøgninger fra højtuddannede kandidater. Men hvilke andre ting kan diskvalificere dig, og hvad skal du gøre for at lande i HR-folkenes ja-bunke?

Vi har bedt en række folk inden for rekruttering og HR komme med deres bud. Først og fremmest skal dit CV være overskueligt og lægge vægt på det relevante. Det lyder banalt, men alligevel mestrer mange ansøgere det ikke. Fremhæv nøgleting med relevans for stillingen, og drop det irrelevante.

»Du kan ikke beskrive alt og alle stillinger, du har haft igennem din karriere. Det løber hurtigt op i uoverskueligt mange sider, og så har du gjort det sværere for dig selv at komme igennem. Det skal være en hurtig øjenteaser, være let læseligt og fokusere på det vigtige. Og lad være med at skrive, at du var flaskedreng som ung. Det kan jeg ikke bruge til noget, hvis du søger et job som controller,« siger Branch Manager Steffen Wulff fra rekrutteringsbureauet Randstad.

Målret både CV og ansøgning til virksomheden og dens behov, og gør det i ansøgningen altid helt klart, hvorfor du søger netop den stilling, og hvad du kan byde ind med. Se på, hvilke kompetencer, erfaringer og arbejdsområder der bliver stillet op i stillingsopslaget, og indret både ansøgning og CV efter det.

Drop den geniale opskrift

Ansøgningen skal du skrive som et motiveret følgebrev til CV’et. Susan Nørgaard fra Adecco fortæller, at de værste ansøgninger er dem, der stort set er standardansøgninger. På skræk-eksemplerne har der stået et forkert firmanavn - og så er du ude med det samme. Men mindre kan også være slemt nok.

»Der er dem, hvor det er tydeligt, at kandidaten synes, at han eller hun har fundet den geniale opskrift på en ansøgning. Så kan man se, at de har ændret nogle afsnit, men ellers er det genbrug,« siger Susan Nørgaard, der forklarer, at CV’et ikke nødvendigvis bliver læst først. Tit starter hun med ansøgningen. Og husk altid at tjekke grammatik og stavefejl.

»Du diskvalificerer i de?n grad dig selv, hvis ikke omhyggeligheden er i orden,« siger Susan Nørgaard. En faldgrube er også, at man som kandidat ikke får hevet essensen ud af det, man har præsteret i sine tidligere ansættelser.

»På baggrund af det skrevne skal vi jo vurdere, om personen har de rette kompetencer. Så tænk grundigt over, hvad du har lært, hvad du har præsteret, og hvilke resultater du har skabt. Det er vigtigt, at du kan tage essensen ud af din profil for at vi, som den vurderende part, kan afgøre, om du har de rette kompetencer,« siger Anita Blinkenborg, som er Regional Director i rekrutteringsvirksomheden Compass Human Resources Group. Steffen Wulff fra Randstad læser dagligt mindst 15-20 CV’er, og han foreslår, at du i dit CV beskriver ansvarsområder, mål og resultater. På den måde kommer du godt omkring dine kompetencer og erfaringer.

»Men resultaterne skal matche de mål, du beskriver. Udelad mål i de tilfælde, hvor dine præstationer ikke lever helt op til de opstillede mål,« siger Steffen Wulff.

Han advarer også imod overdreven brug af titler. »Nogle kandidater er ekstra gode til at få uddannelser og titler til at lyde godt. Men gør det med måde, og underspil hellere lidt. Det kan hurtigt virke som luftkasteller,« siger Steffen Wullf, der også peger på, at du kun skal skrive karakterer på dit CV, hvis du ligger markant over middel. Og har du kun virkelig gode karakterer i enkelte projekter, så drop det også. Det springer i øjnene, hvis der kun er karakterer enkelte steder.

LinkedIn afslører dig

Vær også altid helt ærlig. Alt andet vil blive opdaget. »Du skal hverken overdrive eller udelade ting. LinkedIn og Google kan hurtigt afsløre dig, og er der ikke sammenhæng, eliminerer du dine chancer, « siger Susan Nørgaard.Mange kandidater sætter et billede på CV og ansøgning, og vælg i så fald et billede, der med sikkerhed viser dig fra en professionel og neutral side. Alt for ofte ser HR-folk billeder med et useriøst snit.

»Det kan være et billede af en person, der som sådan ser professionel ud, men i hjørnet har der lige sneget sig en arm ind, der afslører, at billedet er taget til en fest. Det giver et useriøst indtryk, men vi ser det relativt ofte,« siger Steffen Wulff.

Og drop så klicheerne, opfordrer han. I stedet for at skrive, at du brænder for at arbejde i en bestemt branche, så vær specifik om, hvad der motiverer dig, og hvad du kan lide. Steffen Wulff understreger dog, at udtryk kun bliver klicheer, hvis der ikke er underbyggede og ikke er relevante. Det er eksempelvis ikke et plus, at du er udadvendt, hvis du skal sidde med regnskab,« fastslår han.

 

Gode råd til ansøgning og CV

 

 

Anne Tang Magnussen, HR-chef i Carlsberg

Alt i dit CV betyder noget

»CV’et skal være udbygget med arbejdserfaring og ansvarsområder for hver relevant stilling. Pas på, at der ikke er udokumenterede huller. Det skal være overskueligt opsat, og det nyeste og vigtigste skal stå forrest. Vi går kun videre til ansøgningen, hvis CV’et viser de rette kompetencer, og en ansøgning skal være kort og konkret, være rettet specifikt til vores virksomhed og vise, hvorfor du vil være her, og hvad du kan byde ind med. Lad være med at skrive irrelevante ting. Tænk over, hvilket signal du sender.                                                        Alt betyder noget. Skriv ikke, hvis du eksempelvis har en sexologuddannelse - det kan jeg ikke bruge til noget.«

 

Peter Hansen, HR-direktør i Københavns Lufthavne

Gør dit forarbejde ordentligt!

»Det absolut vigtigste er, at en kandidat viser, hvorfor han eller hun vil arbejde for os. Vi får mange standardansøgninger, hvor et par afsnit er ændret her og der, så det springer i øjnene, når ansøgning og CV er rettet fuldkommen til os. Det skal skinne igennem, at personen har brugt tid på at sætte sig ind i vores virksomhed. Og så skal de respondere på de kompetencer, der bliver efterspurgt og relatere til det, der står i annoncen.                                                     Jeg vil gerne se personligheden hos en ansøger. Skriv hellere lidt for meget end for lidt, når det kommer til personlige erfaringer. Måske kan den lille ekstra ting i din fritid gøre, at du skiller dig ud.«

 

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display