God rådgivning betyder mest

Hans-Henrik Pedersen og Susanne Sørensen fra Tilst uden for Århus undrer sig over, om de betaler for meget i renter og gebyrer. Penge & Privatøkonomi var med, da parret gik på jagt efter en bedre bank.

GENERELT

‘Side 1: God rådgivning betyder mest’

Hver morgen, når 34-årige Hans-Henrik Pedersen går tur med hunden i Tilst, ser han på de store, nye huse, der er skudt op de seneste år, med dyre biler i garagen. “Og så undrer jeg mig over, hvordan i alverden så mange mennesker kan få råd til så store biler og så store huse, når vi nu ikke kan. Vi må gøre noget helt forkert.”

Sådan tænker Hans-Henrik, der sammen med sin kæreste Susanne Sørensen, 30 år, datteren Signe på 2 1/2 år og hunden Altivo bor i et parcelhus i Skjoldhøjparken i Tilst uden for Århus.

Han har et fast job som sælger hos en større dansk møbelproducent og hans kæreste, der er uddannet cand.ling.merc., er ansat i et mellemstort firma i Århus. Tilsammen har de en indkomst på rundt regnet 710.000 kroner årligt. Dertil kommer to fornuftige arbejdsgiverbetalte pensioner, og nu er en firmabil på vej, så parret kan sælge en af de to biler, de har. “Vi lider ingen nød. Vi klarer os fint og har råd til at rejse to gange om året,” siger Susanne. Men tænk nu, hvis der alligevel er store penge at spare ved at skifte bank.

Parrets forventninger bliver afstemt
Tankerne har efterhånden sat sig så dybt i parret, at de er klar til at undersøge, om de skal skifte bank. Men først må deres forventninger afstemmes, når konti og lån skal gennemgås. “Der skal være en økonomisk gevinst for os. Jeg vil ikke gøre det for at spare en 50’er om måneden. Hvis vi kan spare 1.500-2.000 kroner hver måned, vil jeg gerne skifte bank,” siger Hans-Henrik.

“Det skal i hvert fald være så stort et beløb, at vi vælger at lægge det fra, så det ikke bare går til mad og almindelige udgifter. Jeg kunne godt tænke mig at have tusind kroner mere om måneden til tøj og småting. Det kunne også være en idé, at vi overfører det beløb, vi så sparer, til en feriekonto, så der er penge at tage af, når vi skal på rejse,” foreslår Susanne.

For parret i Tilst er besparelsen imidlertid ikke det eneste parameter ved et bankskifte. Hans-Henrik Pedersen har været kunde i Nordea i 10 år, og han har aldrig været utilfreds. Tværtimod har han altid følt, at banken har tiltro til Susanne og ham, og den goodwill, de har opnået i banken, er også penge værd, mener han.

Ved nærmere eftertanke slår det ham derfor, at den økonomiske gevinst ved et bankskifte måske skal være endnu større for at være attraktiv, fordi det tager tid at opbygge goodwill i en sådan grad, som parret føler, at de har hos Nordea og deres bankrådgiver: "Vores bankrådgiver, Gunnar, havde jeg tillid til fra dag et, og han har været med hele vejen: Da Susanne flyttede ind, da vi skulle låne til bil, betale Susannes studielån ud og købe hus.

Og da han flyttede til en anden filial, flyttede vi med," siger Hans-Henrik og smiler ved tanken om den åbenlyse tillid, han og Susanne har til en mand, der er sat i verden for at tjene penge på dem. “Vi ved godt, at rådgiveren er sælger. Men det betyder jo ikke, at han er ude på at snyde os. Hvis jeg sender ham en mail med et spørgsmål, går der højst en halv dag, før jeg har svar. Han kan også finde på selv at ringe og foreslå, at vi lige mødes, fordi han har vurderet, at vi kan ændre på noget, som kan blive en fordel for os,” siger Hans-Henrik.

Parret når frem til, at trygheden ved en god bankrådgiver er afgørende – og dermed er en netbank ikke noget for dem.

Ranglisten sætter tanker i gang
Susanne og Hans-Henrik er altså villige til at skifte bank, hvis der er en god økonomisk gevinst, og hvis den næste bank kan byde på lige så god rådgivning, som parret får i Nordea.

De tænder computeren og går ind på www.mybanker.dk, som sammenligner bankernes renter og gebyrer uvildigt. Nu er det tid til at se, om Hans-Henriks forestillinger om, at naboerne har bedre renter og lavere gebyrer, har hold i virkeligheden. Med en adgangskode til mybanker.dk, som koster 29 kroner, kommer han ind i den virtuelle bankverdsen.

Familien har to personlige lønkonti, som Hans-Henriks og Susannes løn går ind på. Fra disse konti flyttes hver måned penge til den fælles budgetkonto, hvorfra alle faste udgifter bliver betalt. Derudover har familien en “madkonto”, som hver måned bliver fyldt op med 6.000 kroner, der bruges til mad, tøj og ting til Signe. Altså fire konti, der måske kan fås billigere.

Hans-Henrik vælger lønkontoen og taster sit indestående ind på mybanker.dk, venter et øjeblik og får så listen over banker rangeret efter den bedste rente på en lønkonto. Spar Salling er klart den bedste og giver 637 kroner i årlig rente ved det indestående, som Hans-Henrik har netop nu.

Nordea ligger et stykke nede af listen med 57 kroner i årlig rente for tilsvarende indestående. "Det er godt nok en rimelig stor forskel. Men pengene ryger ind og ud på en lønkonto, så måske drejer det sig om få kroner, når det kommer til stykket.

Desuden er det svært at gennemskue vilkårene i Spar Salling. Der står, at man skal opfylde bankens kreditvurdering for at få denne rente, men der står ikke, hvad vurderingen går ud på," siger Hans-Henrik. Susanne bryder ind: “Vi vil heller ikke have en bank, som ligger alt for langt væk. Jeg aner ikke, hvor Spar Salling ligger, men jeg har ikke set en filial i Århus.”

‘Side 2: God rådgivning betyder mest’

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display