Fødevarerne skrumper ind - til samme pris

Producenter krymper indholdet af madvarer for at undgå for høje priser. På kant med loven, siger ekspert.

GENERELT

Mange danske fødevarer skrumper, og de færreste forbrugere bider mærke i det. Varerne bliver mindre på grund af sukker- og fedtafgifterne, der blev henholdsvis forhøjet og indført sidste år. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

I stedet for at lægge afgifterne oven i prisen, har mange producenter valgt at lade indholdet krympe for at undgå at bryde et psykologisk prisloft, der gør det svært at sælge en vare.

- Det betyder meget, om et produkt koster 19,95 kroner eller 21,65 kroner.

- Derfor er det helt naturligt, at man tilpasser produktet, så det stadig passer til de priser, som forbrugerne ønsker, siger branchedirektør Ole Linnet fra erhvervsorganisationen DI til Jyllands-Posten.

Producenterne bevæger sig på kanten af loven om fair markedsføring, når de ikke oplyser forbrugerne om, at indholdet ændrer sig, vurderer en ekspert i emballage.

- Hvis forbrugeren får et andet indtryk af varen, end hvad sandt er, går det imod reglerne om fair markedsføring.

- Hvis de troede, at der var lige så meget i pakken, som der plejer at være, føler de sig snydt, siger lektor Viktor Smith fra Handelshøjskolen i København (CBS).

Han opfordrer virksomhederne til at skrive på pakken, at indholdet er ændret. Både industri og eksperter fortæller til Jyllands-Posten, at mange flere varer vil blive mindre, når regeringen fra årsskiftet indfører en ny sukkerafgift på madvarer.

- Man reducerer størrelsen for at fastholde prisen og redde salget. Den tendens vil nok fortsætte med de nye afgifter, siger direktør Bruno Christensen fra analysevirksomheden Detailhandels Promotion til avisen.

 

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display