Firmagaver er en bombe under julestemningen

Virksomheder dropper julegaver til ansatte og giver i stedet pengene til humanitært arbejde. Det kan skabe konflikter, mener eksperter.

GENERELT

Før fik du måske en æske chokolade fra Dansk Røde Kors af din chef, men i år vil du måske opleve, at han har doneret alle pengene til fattige bønder eller skolebørn i Afrika.

Dansk Røde Kors erfarer i år, at flere fravælger at give gaver, hvor kun en tredjedel går til det humanitære arbejde – de vil give det hele væk.

“Vi oplever en tendens til, at virksomhederne tidligere har ønsket at give en humanitær julegave, men i år fravælger de produktet og giver en ren donation til det humanitære arbejde,” fortæller fundraising-chef i Dansk Røde Kors Kenneth Øhrberg.

Flere firmaer har allerede henvendt sig og budskabet er ifølge fundraising-chefen klart.

“Hvis man som virksomhed vælger at støtte, så vil man gerne have, at det fulde beløb går til det humanitære arbejde. Det gør det jo ikke, hvis man for eksempel vælger at købe noget chokolade leveret af en humanitær organisation,” forklarer fundraising-chefen.

Men det er langt fra uproblematisk. Bliver beslutningen taget oppefra kan den skabe konflikter på arbejdspladsen.

“Medarbejderne vil undre sig over, hvor den lille bitte anerkendelse bliver af. De vil savne den tradition, der opleves som en tak for året og som viser, at virksomheden ser dem som andet end arbejdsheste,” siger konfliktkonsulent og forfatter Nethe Plenge.

Hun bakkes op af dansk-britisk forfatter og foredragsholder med speciale i arbejdslivs. Det kan nemlig være sårbart at skippe firmajulegaven og glemme medarbejderne.

“Virksomheder skal være opmærksomme på, om det er det eneste tidspunkt på året, at de anerkender deres medarbejdere. Hvis man kun giver frynsegoder til jul, så skal man sørge for at pleje medarbejderne, før man redder verden,” lyder det fra Tania Ellis.

At redde andre i verden og vise samfundsengagement kan misforstås.

“Risikoen ved at sløjfe julegaven og donere til et godt formål den ene gang om året, kan være det vil klinge hult, hvis det ikke hænger sammen med virksomhedens DNA, og det virksomheden i øvrigt er kendt for,” forklarer Tania Ellis.

Men den dårlige stemning kan også sprede sig.

“Hvis et par stykker bider sig fast i det, og de måske har nogle andre dårlig oplevelser, så kan de bruge det til en anledning til at sige: “Det er fandeme også for dårligt”. Og selvom de andre ikke er enige, så kan man ikke lade være med at blive smittet af den dårlige stemning, hvis man deler kontor," siger Nethe Plenge.

 

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display