Firma snød Sonja og truede med inkasso

Mange ender som Sonja i en endeløs abonnementsfælde, hvor de skal betale for produkter, de ikke har bestilt. Se hvilket firma, der snød Sonja, her.

GENERELT

Abonnementsfælde

Sonja Melsen spærrede øjnene op, da hun pludselig modtog en regning for et produkt, hun aldrig havde bestilt eller hørt om.

"Jeg tænkte, hvad pokker er det for noget. Så undersøgte jeg, hvad det kunne være og fandt ud af, at det var et eller andet medikament, men jeg anede ikke, hvorfor jeg fik den regning."

Sonja havde fået en regning fra det norske helsekostfirma Biosoft og var endt i en såkaldt abonnementsfælde uden at have bedt om det. Et fænomen, som Forbruger- og Konkurrencestyrelsen har oplevet en stigning af henvendelser om det seneste stykke tid.

"Folk får tilsendt varer eller regninger på produkter, de ikke har bestilt, og så ender de hurtigt i inkasso, hvor man føler sig presset og truet til at betale," siger chefkonsulent Henrik Sedenmark.

Læs også: TDC skjuler billigt fastnet-abonnement for syge ældre

Belærende og truende tone

Nogle har bestilt en prøvepakke på nogle gratis produkter, de har fundet på nettet, hvor det ikke er fremgået tydeligt, at der var tale om et løbende abonnement. Mens andre – som Sonja – slet ikke har bestilt eller modtaget den vare, de får en regning for.

Alligevel endte Sonja hurtigt med at få et inkassofirma på nakken, da hun efter gentagne mislykkede forsøg på kontakt med det norske firma ikke formåede at komme ud af fælden.

"Inkassofirmaet ringede mig op og sagde i en meget belærende og truende tone, at jeg bare skulle se at betale, for jeg havde selv sagt ja til det i en eller anden konkurrence på Facebook," fortæller Sonja Melsen.

Men Sonja mener bestemt ikke, at hun har deltaget i nogen form for konkurrence, og selvom hun ikke tvivler på sin uskyld, var det alligevel meget ubehageligt at blive kontaktet af firmaet.

"Han var faktisk modbydelig og truede med, at jeg ville komme i RKI som dårlig betaler. Jeg følte det som et angreb," siger hun.

Læs også: Danskere lokkes i fælder: Hver femte snydt af netbutikker

Kan ikke få kontakt

Og den nye aggressive inddrivelsesmetode har også fået telefonlinjerne til at gløde hos Forbrugerrådet Tænk.

"Man bliver bondefanget ind i et løbende abonnement, hvor det er uklart for forbrugeren, at det har været bagtanken fra firmaets side," siger jurist Jakob Steenstrup.

Det er især helsekostfirmaer og bilvurderingssider, der lige nu fupper forbrugerne. Et af problemerne er, at når man vil i kontakt med firmaerne for at sige, at man ikke vil betale for produktet, er de umulige at komme i kontakt med.

Sonja Melsen kunne heller ikke komme i kontakt med firmaet Biosoft. Det er imidlertid lykkedes Søndagsavisen at få et svar på mail fra firmaet, men det har ikke været muligt at stille dem kritiske spørgsmål om deres metoder. I mailen skriver de blandt andet:

"Der har været en useriøs markedsføring hos nogle af vores samarbejdspartnere. Vi har afsluttet dette samarbejde."

Forbrugeren har fat i den lange ende

En lang række forbrugere skriver på Trustpilot.dk, at de også er blevet fuppet af firmaet. For Sonja stoppede chikanen først, da hun truede med en retssag.

»Jeg har hørt om folk, der bare betaler, fordi de bliver bange, men jeg blev hidsig og sagde, at jeg ville hive dem i retten, hvis de blev ved, og så stoppede det.«

Og forbrugeren har faktisk lovgivningen på sin side, forklarer Henrik Sendenmark.

"Du skal have is i maven og meddele firmaet på skrift, at du ikke vil betale, for selvom det er pakket væk med småt i nogle abonnementsvilkår, som forbrugeren selv har skrevet under på, så er retten på forbrugerens side, hvis det ikke er fremgået tydeligt, at der er tale om et abonnement," forklarer han.

Du kan ikke blive registreret i RKI, hvis ikke det har været helt tydeligt, at der er tale om en forpligtende aftale. Noget, det er op til firmaet at bevise, hvis det kommer til en retssag.

Læs også: Finn forsøgte at bytte iPhone: Se Telenors provokerende svar

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display