Ferieturister redder Danmark i år

Efter katastrofeår for dansk turisme strømmer ferieturisterne tilbage, viser friske beregninger som VisitDenmark har opgjort for Newspaq.

GENERELT

Folk med kufferter og turistguides rejser igen til Danmark. Friske tal fra VisitDenmark viser en klar fremgang i antallet af hotelgæster i år.

“Fra januar til august er de ferierejsende steget med 11 procent i forhold til samme periode sidste år,” fortæller chefkonsulent i VisitDenmark Thomas Thessen.

Hos VisitDenmark vurderer man, at flere hotelgæster vil betyde en stigning i den samlede omsætning på én milliard kroner i forhold til sidste år.

“I 2010 forventer vi en lille stigning på tre procent i antallet af overnatninger. Det skal også ses i lyset af, at 2009 var et meget dårligt år,” forklarer Thomas Thessen.

I kriseåret 2009 oplevede Danmark en markant nedgang, men selvom der igen er ferieturister i Danmark, skal vi ikke glæde os for tidligt. Vi tjener nemlig bedst på de rejsende i jakkesæt eller spadseredragt, som tidligere valgte at holde møder i Danmark.

“Generelt betaler forretningsrejsende højere priser end ferierejsende, dels fordi de vælger dyrere hoteller. Men også fordi, de vælger at bruge hoteller på tidspunkter, hvor priserne er sat højere,” lyder det fra Thomas Thessen.

De forretningsrejsende er endnu ikke vendt tilbage for alvor. Kun 0, 6 procent flere forretningsrejsende har valgt at tage til Danmark sammenlignet med samme periode sidste år.

Forklaringen er ifølge VisitDenmark den økonomiske krise, men også de høje danske priser afholder folk fra at vælge fly med destinationen Copenhagen Airport. SAS mener dog, at folk er ved at have lagt krisen bag sig og omtaler fremgangen som en ‘trend’.

SAS har absolut set en stigende passagervækst de seneste måneder. Det kan skyldes, at finanskrisen har sluppet sit tag, og det giver øget rejseaktivitet både for forretningsrejsende og de private rejsende,” siger marketingdirektør i SAS Per Møller Jensen.

Hos SAS er både optimismen og kampgejsten stor.

“Turismen går imod bedre tider. Men jeg er også overbevist om, at man ikke bare skal læne sig tilbage og sige ‘nu har vi fixet det’. Alle aktører må fortsat sørge for gode tilbud og en uovertruffen service. Vi må være oppe på tæerne,” lyder det fra Per Møller Jensen.

Han mener, at tiltrækningskræften ikke kun handler om prisen, men i lige så høj grad kvaliteten.

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display