En ål i vandet

Når et 90 sider langt manuskript dukker op på Peter Aalbæks skrivebord, er det den karismatiske filmproducents opgave at få investorerne til at putte deres penge i filmprojektet. Det kræver købmandsskab og overraskelser.

GENERELT

Der står en mand i shorts og en slidt polo ved indgangen til mødelokalet. Han byder en gruppe asiatiske forretningsmænd i jakkesæt velkommen, mens han efterfølgende skænker kaffe op og deler visitkort ud med påskriften salgsassistent. Det er maj måned i den franske by Cannes. Den årlige filmfestival er i gang, og temperaturen har for længst passeret 30 grader. De asiatiske filmkøbere iagttager skiftevis hinanden, den shortsklædte mand og ikke mindst deres ure. Hvor bliver direktøren af? Da døren til mødelokalet endegyldigt lukker, vender salgsassistenten sig om og fortæller, at det er ham, de skal forhandle med. Det er ham, der er direktøren for Zentropa.

»Køberne blev hylet helt ud af den, da den slags overraskelser ligger så fjernt fra deres hjemlige kultur. Generelt har jeg haft meget stor succes med at forhandle med investorer, når de bliver usikre på situationen,« siger Peter Aalbæk ...

Resten af artiklen er forbeholdt abonnenter, der kan logge ind herunder. Er du ikke abonnent, så KLIK HER OG FÅ ET SÆRTILBUD på 2 numre af Penge & Privatøkonomi for 99 kroner og få øjeblikkelig adgang til artiklen.

Download hele artiklen her

Tags

Cxense Display