Det vrimler med øko-discount ? men vær kritisk

Flere supermarkeder går kunderne i møde med tilbud, større udvalg og medlemsfordele på økologiske varer. Men man skal være lidt skeptisk, mener ekspert.

GENERELT

Flere og flere danskere vil have økologi på bordet, og det viser sig tydeligt på supermarkedernes mange og tiltagende rabatter og medlemsfordele på økologi.

"Der er en stor stigning i antallet af forbrugere, der ønsker økologi – det er blevet mere mainstream end tidligere. Supermarkederne vil gerne gøre sig synlige og sikre sig, at deres vareudbud matcher forbrugernes. Det kan være grunden til, at den her ‘guldkort’-strategi vinder frem. Hvis flere forbrugere ønsker økologi, så er supermarkederne med," fortæller Jon Fuglsang, der er ekspert i fødevarer og forbrug ved Professionshøjskolen Metropol.

"Men man skal være lidt skeptisk over for hele varesortimentet, hvis man bliver lovet store rabatter på bestemte varer. Pengene skal jo hentes hjem et sted, og hvis man er i stand til at kunne give en stor rabat, er det nok, fordi priserne er for høje generelt," forklarer han.

Læs også: Markant forskel: Så sundt er økologisk frugt og grønt

Prioritering af sundhed

Detailhandelsvirksomheden Coop Danmark, der blandt andet står bag butikskæder som Fakta og Dagli’Brugsen, har udarbejdet en økologisk handlingsplan, der skal sænke priserne på økologi og samtidig øge udbuddet. Senest har discountbutikken Kiwi, som Dagrofa står bag, sørget for 20 procents rabat på alt økologisk frugt og grønt til medlemskunderne.

Kædedirektøren for Kiwi, Carsten Hansen, mener dog ikke, at der er nogen grund til at bekymre sig om højere priser på andre varer, da det handler om prioritering af tilbudsvarer.

"I og med at vi har prioriteret rabatter på sundhed og økologi, har vi også nedprioriteret rabatter på for eksempel sodavand og slik. Vi har en stærk tro på denne retning, og vi mener også, at vi er en stærk indikator på denne udvikling, hvor alle kan få råd til økologi."

Læs også: TV: Denne kampagne vil få dig til at smide dine ikke-økologiske fødevarer ud

En fordel for alle

Hos Økologisk Landsforening tror man på tendensen og har samarbejdet med diverse dagligvarekæder i Danmark om økologi.

"De danskere, der køber økologisk, går mere op i sundhed og miljø og betaler gerne mere for gode fødevarer. Men vi danskere er også et handelsfolk, så vi holder altid øje med prisen. Hvis prisen på økologi bliver lavere, køber vi mere økologisk. Jeg er overbevist om, at vi vil se mange flere økologiske landmænd i fremtiden," siger markedschef i Økologisk Landsforening Henrik Hindborg.

Økologi til eftertanke

  • I Danmark bliver et areal på størrelse med Lolland-Falster dyrket økologisk. Hvis ikke arealet var blevet dyrket økologisk, ville det på et år være blevet sprøjtet med mere end 273 tons sprøjtemidler.
  • Det er kun tilladt at bruge omkring en tiendedel af de tilsætningsstoffer, som der må bruges i konventionelle fødevarer.
  • I konventionel produktion er i alt 22 kunstige sødestoffer tilladt, hvilket ikke er tilladt i økologisk produktion.
  • Økologiske fødevarer må ikke indeholde kunstige farvestoffer, sødemidler eller aromaer.
  • Økologiske dyr bliver fodret med økologisk foder, og de skal have masser af økologisk grovfoder – minimum 60 procent, for eksempel græs, hø eller rodfrugter. Grovfoder gør dyrene mætte i længere tid og dermed mere rolige.
  • To tredjedele af de konventionelle fødevarer indeholder rester af sprøjtegifte.
  • Der må ikke anvendes GMO (genmodificerede organismer) i økologisk landbrug.
  • Der bruges ikke slam fra rensningsanlæg eller fra industrien.

Kilde: Fødevarestyrelsen.

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display