Brændende færge sikrer Lindø arbejde

Færge Lisco Gloria fragtes til Lindø, hvor den sidste brand skal slukkes. Metal Odense glæder sig over det ekstra arbejde.

GENERELT

Den brændende passagerfærge Lisco Gloria bugseres til Lindøværftet. Det giver ekstra arbejde til de ansatte på det kriseramte værft. Metal Odense glæder sig over, at medlemmerne får en ny arbejdsopgave i en hård tid for værftet, som lukker i 2012.

“Selvfølgelig er vi glade for, at der kommer noget arbejde til vores medlemmer, men det er på en trist baggrund,” siger Lars Hansen, der er formand for Metal Odense.

Lisco Gloria bugseres fra farvandet ved Langeland ind gennem Odense Fjord, hvor færgens endestation bliver FAYARD værftet ved Lindø. Turen tager omkring 18 timer med mindre vejret bliver dårligt.

Når færgen kommer til værftet, skal den sidste del af branden slukkes. Det er nemlig en umulig opgave så længe Lisco Gloria ikke ligger i værft.

“Det brænder stadig på dæk fire, hvor det er helt smeltet sammen. Der er lastbiler, som er brændt helt ned, og det har ikke været muligt at få slukket branden. Nu skal færgen på værft, hvor man skal skære hul i siden, så man kan komme ind til branden,” siger presseofficer i SOK, Kenneth Nielsen.

Hos Metal Odense har man endnu ikke det fulde overblik over, hvad arbejdsopgaven for værftsarbejderne kommer til at bestå i. Der er en del opklaringsarbejde, som skal gøres inden arbejderne går i krig med færgen.

“Min opfattelse er, at den skal slæbes ind til kajen, og så skal man finde ud af, hvad der er galt med færgen, og hvor det eventuelt brænder stadigvæk. Færgen skal kigges igennem på alle leder og kanter, før man går i gang med det endelige arbejde,” forklarer Lars Hansen.

Når Lindøværftet lukker og slukker står omkring 3.000 værftsarbejdere uden job. I sin storhedstid havde værftet mere end 5.500 ansatte.

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display