Sådan forhandler du dig til en bedre pris på dine abonnementer

Se her, hvordan du aftaler dig til en bedre aftale med dit telefonselskab, din bilforsikring, din tandlæge eller dit værksted.

  Foto: istockphoto.com  

FORSIKRING

De færreste genforhandler prisen på indboforsikringen eller mobilabonnementet, når regningen først kører derudad på Betalingsservice, og de færreste prutter om pris og vilkår, når de køber nyt.

Men det er bare med at komme i gang, for minimum to tredjedele af de forbrugere, som gør et forsøg på forhandle, får noget ud af det, viser en undersøgelse, som Megafon har foretaget for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

"Der er rigtig mange forbrugere, som går glip af en gevinst, fordi de ikke forhandler. Den her undersøgelse viser med al tydelighed, at de forbrugere, der rent faktisk udfordrer deres leverandører, får noget ud af det. Så det er bare med at prøve sig frem," siger Niels Enemærke, kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Sådan forhandler du - og sparer penge

  • Tænk ikke kun i penge. Der er flere ting, der kan forbedre din pris eller aftale. Du kan forhandle prisen ned, men du kan også gå efter en længere garanti, bedre service på produktet, bedre rente, ekstra ting med i prisen med mere. Sæt dig ind i mulighederne, og vær åben.
  • Forbered dig godt. Undersøg markedet. Hvis det eksempelvis er dit mobilselskab, du vil forhandle med, skal du have overblik over, hvad dit selskab tilbyder nyere kunder, og hvad andre selskaber kan tilbyde. Det giver en forhandling, hvor det er mærkbart, at du er klædt på til forhandlingen, ligesom det giver dig et indblik i, hvad der er et godt eller dårligt tilbud for dig.

  • Vær afklaret. Gør dig klart, hvad du gerne vil opnå med forhandlingen – og hvor du kan gå hen, hvis ikke selskabet eller butikken giver dig en aftale eller pris, du kan acceptere.
  • Spil ikke ud først. Når forhandlingen er gået i gang, så lad selskabet eller butikken komme med et tilbud først. Fortæl, at du vil have en bedre pris/aftale, men lad sælgeren komme med et tilbud til dig og ikke omvendt. Der er ingen grund til, at du sælger dig selv for billigt. Hold en sober og venlig tone. Det kommer du altid længst med.

Forældede priser
Hos Forbrugerrådet Tænk minder cheføkonom Martin Salamon om, at butikker og udbydere ofte ikke er loyale over for dig – og at mange tjener penge på, at du ikke er kritisk og forhandler.

"Som loyal kunde, der ikke stiller spørgsmål, får du som regel lov til at betale forældede og dyrere priser. Man skal se kritisk på sine abonnementer, for markederne udvikler sig hele tiden både på tjenester og prismæssigt. Og du følger kun med ned i pris, hvis du siger til din udbyder, at du vil have bedre vilkår," siger han.

Kan det betale sig at forhandle om prisen?

Det korte svar er: Ja!

Så stor en procentdel af de kunder, der inden for de seneste to år har forhandlet om pris eller ydelse i disse brancher, fik noget ud af anstrengelserne:

  • Håndværkere: 85 pct.
  • Hårde hvidevarer: 85 pct.
  • Mobilabonnement: 82 pct.
  • Værksted: 81 pct.
  • Bilforsikring: 79 pct.
  • Indboforsikring: 76 pct.
  • Tandlæge: 75 pct.
  • Marked for pakkerejser: 72 pct.
  • Babyudstyr: 71 pct.
  • Bank: 71 pct.
  • Investeringsforening: 70 pct.
  • Realkreditselskaber: 63 pct.
  • Fitnessabonnementer: 62 pct.

Så mange, af dem der har skiftet selskab inden for de seneste to år, har fået en bedre pris eller ydelse:

  • Bilforsikring: 96 pct.
  • Indboforsikring: 94 pct.
  • Mobilabonnement: 91 pct.
  • Fitnessabonnement: 90 pct.
  • Bank: 84 pct.
  • Realkreditselskab: 81 pct.
  • Investeringsforeninger: 66 pct.

 Kilde: Megafon for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, 5.000 svar

Tags

Anbefalede artikler