Forsinkede fly kan give dig en pæn kompensation

Travlhed i lufthavnen kan skabe store forsinkelser eller aflysninger. Læs om dine rettigheder.

  Foto: istockphoto.com  

FORSIKRING

Hvert år oplever flere millioner rejsende verden at deres fly enten bliver forsinket flere timer eller at flyet helt bliver aflyst. Men de færreste rejsende som er klar over hvornår de har krav på erstatning og flyselskaberne undlader oftest at informere passagerne om deres flyrettigheder og krav på økonomisk erstatning.

Alene i Danmark anslås det af Flycancel.coms direktør Hacer Temiz, at de danske rejsende går glip af omkring 1,3 milliarder i erstatning. De rejsende manglende kendskab til deres rettigheder, og hvilke beløb de har ret til i kompensation, er noget kommer flyselskaberne til gode.

Når dit fly er aflyst

Det kan til tider være svært at gennemskue, hvornår dit fly er forsinket, og hvornår det er blevet aflyst. Her det vigtigt, at du holder øje med det flynummer, der står på din billet, og det nummer der står på skærmen i afgangshallen.

Hvis dit fly bliver aflyst, mens du står i lufthavnen, og du dermed ikke kan komme med dit fly, kan du søge om kompensation efter to timers ventetid. Bliver du til gengæld ombooket til et nyt fly med det samme, og du dermed lander på din slutdestination samme tid, som planlagt, er der ingen kompensation at hente. Er du to timer forsinket ved ankomst, er det muligt at hente kompensation på op til 600 kroner.

Dine rettigheder

Hvis du ankommer tre timer senere til din slut destination, end der står på din flybillet, har du krav på økonomisk erstatning. Beløbet afhænger af, om det er indenrigs- eller udenrigsflyvning samt antallet af tilbagelagte kilometer.

  •  Du har krav på 100 Euro i kompensation ved indenrigsflyvninger.
  •  Du har krav på 250 Euro i kompensation ved udenrigsflyvninger under 1.500 km.
  •  Du har krav på 400 Euro i kompensation ved udenrigsflyvninger mellem 1.500 og 3.500 km.
  •  Du har krav på 600 Euro i kompensation ved udenrigsflyvninger, der er længere end 3.500 km.

Sådan klager du

Har du været udsat for en forsinkelse, aflysning eller overbookning, er det vigtigt, at du gemmer din flybillet, boardingkort og kvitteringer for eventuelle udgifter, du har haft i forbindelse med din ventetid.

Loven omkring flypassagerenes fly-rettigheder er helt klar. Men selvom de rejsende her lovgivningen på deres side, vælger mange danske og udenlandske flyselskaber ikke at besvare mails fra klagende flypassagerer for at undgå at udbetale erstatningen til passagerne.

Hvis flyselskabet ikke besvarer din klagemail, eller hvis du ikke selv ønsker at håndtere din klagesag, så kan klagefirmaer håndtere din sag.

Til forskel fra klagende passagerer, har klageselskaberne advokater ansat, hvilket sikrer, at flyselskaberne tager alle klagesager seriøst, og at eventuelle erstatninger bliver udbetalt til de rejsende, så snart sagen er afgjort. Klageselskaberne har også muligheden for at trække flyselskaberne i retten, så de juridisk skal bevise, at de ikke  var forsinket, aflyst eller overbooket.

Flycancels direktør Hacer Temiz fortæller:

"Flyselskaberne gør sig umage for at undgå at udbetale de rejsendes erstatninger, og de trækker gerne sagerne i langdrag for at besværliggøre processen for de rejsende. Derfor har Flycancel specialiseret sig i EU lovgivningen, samt den tyrkiske lovgivning, for at kunne rådgive og vinde sagerne for vores kunder og det gør vi kan vinde nogle sager efter kun 3 uger."

Søg erstatning 3 år tilbage

Lovningen om, hvor langt tilbage du kan søge erstatning, er klar: Du kan kan søge erstatninger for forsinkelser, aflysninger eller overbookninger tre år tilbage . For at kunne søge erstatning er det vigtigt, at du gemmer din flybillet og eventuelle kvitteringer på udgifter brugt pga. flyforsinkelsen, aflysningen eller overbookningen. 

 

Tags

Anbefalede artikler