Forsikringssvindel: Tyveri for pæne mennesker

Forsikringssvindel er en af de letteste måder at snyde på - og der er nok at se til i bedrageriafdelingen hos landets største forsikringsselskab Tryg, hvor vi har taget et kig bag kulisserne.

  Foto: istockphoto.com  

FORSIKRING

Er du nummer otte i køen hos bageren? Så er der statistisk set en forsikringssvindler i færd med at købe morgenbrød. 12,5 procent af os indrømmer nemlig, at vi på en eller anden måde har snydt vores forsikringsselskab. Det viser en undersøgelse fra brancheorganisationen Forsikring og Pension, som også fortæller, at det særligt er bil- og indboforsikringerne, der bliver snydt med.

Med bilerne bliver forsikringen ofte tegnet i en andens navn for at spare på præmien, mens det med indboforsikringen drejer sig om ikke helt sande beretninger om, hvad der er blevet stjålet, og hvad det stjålne var værd. Forsikringsselskaberne har derfor oprettet bedrageriafdelinger for at holde svindlen nede på et niveau, som ikke belaster de øvrige kunder nævneværdigt i form af højere præmier.


Bliver jeg opdaget?
I medierne har der floreret historier om privatdetektiver, som skygger kunder og gennemgår deres Facebook-billeder for at finde indikationer af forsikringssvindel. Penge & Privatøkonomi har derfor sat Bernhard Lindholm, lederen af Trygs bedrageriafdeling, stævne for at finde ud af, hvor meget forsikringsselskaberne egentlig holder øje med os.

Vi lægger ud med det mest interessante for 12,5 procent af befolkningen og sikkert også omkring 12,5 procent af jer, som lige nu læser med. Hvad er risikoen for at blive opdaget.

Hvis jeg nu har indbrud og skriver opdigtede arvesmykker til en værdi af 100.000 kroner på listen over stjålne ting, hvordan skal I så nogensinde opdage det?” spurgte vi.

Alle sager kommer igennem en sagsbehandler. Og i dette tilfælde vil vedkommende formentlig studse over, at en yngre mand har arvesmykker for 100.000 kroner liggende i lejligheden, særligt hvis de øvrige stjålne ting ikke rigtig harmonerer med det,” siger Bernhard Lindholm fra Tryg.


Jagtes af tidligere politifolk
Og studser sagsbehandlerne over noget, så kommer sagen videre til bedrageriafdelingen, som består af 10 mand - hovedsageligt tidligere politiefterforskere.

Det første jeg så gør er at undersøge dit kundeforhold. Er du en relativ ny kunde eller en, som har meldt flere sager inden for kort tid, er jeg naturligvis mere opmærksom, end hvis det er en livslang kunde, som vi aldrig tidligere har hørt fra. Mange sager ender her, hvis alting ser korrekt ud.”

Ender sagen ikke ved, at Bernhard Lindholm og hans kolleger vurderer, at alting ser reelt ud, starter en egentlig efterforskning, som kan tage lige fra et par timer til flere måneder afhængig af kompleksitet.

Her kommer vi ud og undersøger gerningssted, taler med vidner og naboer, får lavet tekniske undersøgelser og henter ekspertvurderinger, hvis det er nødvendigt. I den konkrete sag med de stjålne smykker vil vi også kræve dokumentation for, at de har eksisteret. Hvis ikke der er kvitteringer, så måske gamle billeder, som de er med på, eller lignende - vi har altid ret til at kræve dokumentation.”

Ender bedrageriafdelingen med at være overbeviste om, at det har været et forsøg på svindel, vil erstatningsbeløbet blive tilbageholdt og kunden politianmeldt. Forsikringssvindel for 100.000 kroner vil typisk kaste 3-4 måneder ubetinget fængsel af sig.


Filmede svindler i skjul
Langt de fleste sager i bedrageriafdelingen bliver behandlet på klassisk politiefterforsknings-manér, men visse sager kræver større opfindsomhed og - om ikke fysisk så i hvert fald symbolsk - skæg og blå briller. Det er særligt i sager med personskade, at du skal kigge dig over skulderen, hvis du forsøger at snyde forsikringsselskabet.

En 47-årig mand blev sidste år idømt otte måneders fængsel i Vestre Landsret i Esbjerg, efter at hans forsikringsselskab skyggede og filmede ham i seks dage. I denne periode kørte manden bil, bukkede sig og klappede en hund og løftede på en ramme sodavand. Umiddelbart lyder det uskyldigt nok, men det stemte ikke overens med hans påståede invaliditet i knæ og skulder, og hammeren faldt for forsikringssvindel.

Den sjældne sag nåede at blive syv år gammel i retssystemet, inden den endelig dom faldt og blåstemplede forsikringsselskabets overvågning. Forsikringsselskaberne må ikke overvåge på privat grund, det går altså ikke at tage kikkerten med, finde et godt træ og så ellers kigge ind ad vinduer hjemme hos folk. De må pænt vente uden for og optage forfølgelsen, når kunden forlader hjemmet.

Derudover skal vedkommende give sig og sit formål til kende, hvis den mistænkte studser over sin forfølger og spørger, hvad han laver. Bliver efterforskeren opdaget, inden beviserne er i hus, bliver det derfor i den grad op ad bakke at fortsætte efterforskningen.


Snager i dit liv på Facebook
Mens skygning af mistænkte hører til den kuriøse sjældenhed, er internet-overvågning helt fast procedure.
I stort set alle personskade-sager starter jeg med at se, hvad jeg kan finde på vedkommende på de sociale medier. Mange glemmer, at de ting, de lægger ud, er offentligt tilgængelige,” siger Bernhard Lindholm fra Tryg.

Efter sager, hvor snedige efterforskere blev venner med mistænkte på Facebook for at få adgang til flere informationer, har branchen i dag vedtaget et etisk kodeks, som gør, at de ikke må anmode om venskab uden at offentliggøre deres sande identitet.

I 2011 afslørede branchen svindel for knap 400 millioner kroner. Trods bedrageriafdelinger og nye tekniske værktøjer til at afsløre svindel er alle aktører enige om, at de penge blot er toppen af isbjerget. Forsikringssvindel er en ulige kamp. Det er nemt at snyde og svært at opdage.

Forsikringssvindel er de pæne menneskers kriminalitet, og svindlen steg betragteligt, da finanskrisen satte ind - hr. og fru Danmark, som pludselig kom i knibe, øjnede en let vej til penge. Lettere end at skulle kaste sig ud i en debut som røver på den lokale tankstation.

 

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display