Fem tips til en fair pris på din feriebil

Det sker for ofte, at danskerne lejer feriebil hjemmefra til én pris, der så stiger, når bilen afhentes. Det mener Forbruger Europa, som her lister et par ting op, du skal være opmærksom på, når du lejer bil på nettet.

  Foto: istockphoto.com  

FORSIKRING

Forbrugere fra nordiske lande klager i stigende omfang til Forbruger Europa over køb af varer og tjenester i europæiske lande. Antallet af klager er steget med 40 pct. på tre år. Det skriver finans.dk.

Ofte handler klagerne om, at forbrugerne bliver opkrævet en anden og dyrere pris for deres feriebil, når de afhenter og betaler for billejen, end de fik frem på skærmen, da bilen blev bestilt hjemmefra.

”Det er ikke i orden, at billejen bliver dyrere, end forbrugeren har accepteret under bookingen. Du skal kunne regne med den aftale, du har indgået på forhånd,” siger Lars Arent, leder af det danske Forbruger Europa kontor, ifølge finans.dk i en pressemeddelelse.

”Hvis du bliver mødt med nye krav, når du henter bilen, så vælg et andet biludlejningsfirma. Hvis det ikke er muligt, så betal de opkrævede gebyrer, men få det indskrevet i kontrakten, at du er uenig i beløbet. Send straks en klage til selskabet,” siger han.

Tjek pris, kontrakt, vilkår, bil og betal med kreditkort

Forbruger Europa har nu lavet en liste med fem råd, du bør tænke over, når du booker din feriebil:

  1. Hvad er inkluderet i prisen? Tjek grundigt, hvad udlejningsfirmaet oplyser, du får for dine penge. Nogle har en meget lav grundpris, men med dyre tilvalg, mens andre har indregnet disse tilvalg i grundprisen. Antallet af førere og en førers alder kan f.eks. spille ind.
  2. Læs kontrakten grundigt igennem og skriv aldrig under på noget, du ikke forstår. Du underskriver før den egentlige kontrakt, når bilen afhentes – også selv om du har booket hjemmefra.
  3. Hvilke vilkår gælder? Mange biludlejningsfirmaer vil forsøge at sælge dig ekstra forsikringer ved afhentning af bilen. Det er derfor en god idé at overveje, hvilke forsikringer du allerede har. Eksempelvis kan forsikringer allerede være inkluderet i din private rejseforsikring.
  4. Betal med kreditkort. Ofte forlanges det af biludlejningsfirmaerne, at du betaler med kreditkort, og det er godt for dig, hvis der opstår problemer med tilbagebetaling fra udlejningsfirmaet – for så har du mulighed for at få hjælp hos din bank.
  5. Gå bilen efter både ved udlevering og aflevering. Er der skader, så få dem skrevet i en inspektionsrapport, inden du forlader afhentningsstedet. Bed om en kopi af rapporten, som er din sikkerhed for et fælles grundlag ved gennemgangen af bilen, når du afleverer den. Tag også gerne billeder, så du har beviser, hvis udlejningsfirmaet pludselig opkræver efterbetaling for skader, som du ikke selv har forårsaget.

Tags

Anbefalede artikler