Færre danskere snyder med forsikringen

Danskerne snyder mindre, når de anmelder skader eller indbrud til deres forsikringsselskab.

  Foto: istockphoto.com  

FORSIKRING

Snyd med forsikringen er blevet mindre udbredt, eksemplevis snyd med at skrive lidt flere ting på anmeldelsen, når man har haft indbrud. Det viser den seneste undersøgelse af danskernes holdning til forsikringssvindel fra Forsikring & Pension.

1.034 danskere har svaret på, om de har omgået én eller flere forsikringsregler. 22 procent indrømmede at have snydt i 2014. Det er et fald på 5 procent siden 2009, hvor 27 procent erkendte, at de havde omgået forsikringsreglerne.

Det er især danskernes ønske om at opretholde en høj moral i samfundet, der er kraftigt medvirkende til den positive udvikling, viser undersøgelsen. Udviklingen glæder Hans Reymann-Carlsen, underdirektør i Forsikring & Pension.

”Årsagen er, at flere og flere anser det for svindel at snyde forsikringsselskabet. Undersøgelsen tyder på et holdningsskifte i samfundet. Danskernes ved godt, at snyder man forsikringen, skattevæsnet eller kommunen, så tager man af den fælles kasse,” siger Hans Reymann-Carlsen, underdirektør i Forsikring & Pension.

Vil ikke anmelde naboen

Danskerne mener, at forsikringsselskaberne i høj grad bør bekæmpe forsikringssvindel. 39 procent mener, at selskaberne skal gøre alt, hvad de kan. 52 procent mener, at selskaberne skal bekæmpe svindel men fokusere på de store sager, hvor mange penge er på spil.

”Det viser, at de ærlige kunder vil sikres mod svindlere,” siger Hans Reymann-Carlsen.

Men selv om danskerne gerne ser, at selskaberne bekæmper svindel, har de svært ved selv at anmelde svindel, når de får mistanke om, at f.eks. deres nabo fifler med forsikringen.

”Her er danskernes holdning forholdsvis fasttømret. Vi bryder sig ikke om at angive hinanden, selv om det handler om svindel mod fællesskabet," siger Hans Reymann-Carlsen.

Bilen gælder ikke

Selvom færre snyder forsikringen, er der ét område, hvor danskernes moral stadig hænger i bremsen. Halvdelen af danskerne mener nemlig, at det er acceptabelt at være fast bruger af en bil forsikret i forældrenes navn. Det forhold undrer underdirektøren i Forsikring & Pension.

”Det glæder mig selvfølgelig, at fortsat færre og færre danskere snyder med forsikringen. Men der er stadig alt for mange, som enten ikke er klar over eller med vilje omgår reglerne om, at det er den faktiske bruger af bilen, som skal stå på forsikringen," siger Hans Reymann-Carlsen.

De mest udbredte former for snyd er at være fast bruger af en bil, der er forsikret i forældrenes navn, at give forsikringsselskabet en anden forklaring end den sandfærdige for at få en erstatning, man ikke er berettiget til og at skrive ekstra på anmeldelsen til forsikringsselskabet.

Tags

Anbefalede artikler