Et godt energimærke sælger din bolig

Boligkøbere lægger stadig større vægt på energiforbruget, og du kan løfte din bolig på energiskalaen og forbedre salgschancerne.

BOLIG

Siden 2010 har et energimærke været en obligatorisk del af salgsopstillingen, når et hus sættes til salg, og købernes fokus på energiforbrug er siden da blevet større og større.

»Energien spillede for ganske få år siden ikke nogen rolle, og i dag spiller den en meget afgørende rolle,« fortæller Steen Winther-Petersen, formand for Dansk Ejendomsmæglerforening. I dag regner køberne også energiomkostningerne med i boligens totaløkonomi, og boliger med et godt energimærke bliver vurderet højere af ejendomsmæglerne end tilsvarende boliger med et dårligere energimærke.

Energimærket følger en skala fra A som det mest energirigtige til G i den dårlige ende. For dig som boligejer er det nemmest og billigst at løfte energimærket, hvis det ligger i den dårlige ende af skalaen.

»I den gode ende af skalaen koster forbedringerne mere, ligesom energibesparelserne er mere begrænsede,« fortæller Jes Bøgelund, der er produktchef i ingeniørvirksomheden OBH-Gruppen og har ansvaret for virksomhedens omkring 45 energikonsulenter.

Med sin lange erfaring udpeger han dårlig isolering og udtjente varmeanlæg som de største syndere, når det kommer til unødvendigt høje energiomkostninger. Samtidig er det også her, du som boligejer kan gøre de bedste investeringer i energirenoveringer.

En tommelfingerregel er ifølge Jes Bøgelund, at boligejere for små 100.000 kroner kan udskifte en gammel gaskedel til en ny samt efterisolere lofterne, og det kan betyde et hop på op til to trin på skalaen.

I enhver energimærkningsrapport er der i øvrigt forslag til energiforbedringer, ligesom det fremgår, hvad investeringerne koster, og hvor hurtigt de er tjent hjem igen - den såkaldte tilbagebetalingstid.

Tjek oversigten over de typiske energifælder i forskellige hustyper her.

Se energiskalaen i ord og tal her.

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display