Et ægte par iværksættere

Jan og Betina Nymann har sammen startet den succesfulde forretning Thaiaway. Læs her, hvor stærkt det er at opleve en stor succes sammen med sin ægtefælle ? og hvad det kræver.

  Foto: istockphoto.com  

BOLIG

Set i bakspejlet var det et heldigt tilfælde, der gjorde, at Betina og Jan Nymann i dag har en succesfuld forretning og samtidig et harmonisk familieliv. For helt grundlæggende overholdt de – uden at vide det – de uskrevne regler for pariværksættere. De var begge enige om konceptet, og de havde de kompetencer, der skal til.

Ideen kom, da parret flere gange havde besøgt thairestauranter i København og bemærket, hvor stor en andel af kunderne der tog maden med hjem. De blev begge opsatte på ideen om thailandsk takeway, og derfor skulle ingen af dem overtale den anden til at starte, for de brændte begge to for at komme i gang. Men banken ville ikke finansiere projektet, uden at de havde et job ved siden af, så de første fire måneder stod den derfor på rengøring både før og efter forretningens åbningstid.

Men selv om det var hårdt, så var det også en god lakmusprøve på, om de begge troede på ideen. Og efter de fire måneder var Jan Nymann i hvert fald sikker på, at konceptet holdt.

”Dels havde vi omsætningen, men vigtigst havde vi begge ofret os så meget, at vi vidste, hvor meget den anden ville give for projektet. Det var afgørende,” fastslår han.

Klar strategi og forretningsplan
Foruden engagement og lyst mener parret, at succesen skyldes en række andre årsager, som iværksættere i høj grad skal huske på:

”Forretningsplan og koncept. Faktisk var vores projekt så detaljeret, at vi på et tidspunkt overvejede at sælge det til andre,” forklarer Jan Nymann.

Blandt de vigtigste elementer i konceptet var, at det skulle være rent takeaway. En dimension som restaurant ville komplicere den daglige drift væsentligt ved at øge planlægningen med tjenere og yderligere rengøring. Samtidig ville der fra myndighedernes side komme omfattende krav til toiletter med videre.

I opstarten var det vigtigt for dem begge at tænke stort og også gøre plads til drømmene, også fordi det er drømmene, som gør detaljerne. I hvert fald gjorde tanken om at starte en kæde, at den første butik i år 2000 ikke bare blev tilfældig indrettet. Betina Nymann fortæller hvorfor:

”Vi tænkte den første forretning som en del af et koncept, og dermed kom glæden og lysten til at tænke de detaljer, som gør en stor forskel, både for vores egen glæde, men også for markedsføringen.”

Detaljer er vigtige – også i begyndelsen
Uffe Just er stifter og ejer af rådgivningsvirksomheden Brand Universe, der blandt andet rådgiver nystartede virksomheder i branding og markedsføring. Han har gennemført kurser for over 200 iværksættere og påpeger, at detaljer er vigtige – også i begyndelsen.

”Detaljerne gør, at det er dit projekt, og det er tankerne om at drive det til noget stort, som giver gejsten,” siger han.

Og de første tanker omkring Thaiaways koncept er i dag stadig synlige i alle tre forretninger, der har samme indretning og farvevalg. Det samme gælder de ansattes uniformer og emballagen, som er unikt fremstillet til kæden og derfor bærer dens logo. Sådan har det været fra begyndelsen, og parret er enige om, at det har været en væsentlig årsag til succesen.

”I starten er det nemt at se detaljer som noget i fremtiden. Men det er det, som gør det sjovt, og som realiserer drømmen. Så tænk stort i starten, selv om det kan virke naivt,” siger Betina Nymann.

Afgørende organisering
I dag har Thaiaway tre udsalgssteder i København og 27 ansatte. Og for at det skal fungere med en familie, der tæller to børn på 10 og 13 år, så er organisering helt central. I den daglige ledelse er det Jan Nymann, som står for økonomi, indkøb, lager og drift, mens Betina Nymann er ansvarlig for markedsføring og personale. Og her er parret klar over, at de har været heldige, for lige præcis organisering kan være kritisk, når et par starter op.

”Det siger sig selv, at organisering bliver nemmere, når begge parter tilsammen har de nødvendige kompetencer – og det sparer også penge,” fortæller Jan Nymann.

Men organisering er ikke bare vigtigt for at få forretningen til at fungere. Den er ganske enkelt også nødvendig for at skærme af, så parret har tid til familien. Her er der nemlig en klar ulempe ved at være iværksættere som par, set i forhold til hvis to venner har en forretning. Uffe Just kender flere par, som succesfuldt har startet virksomhed, men han gør samtidig opmærksom på en række problematikker.

”Hvis to venner starter et firma, kan den ene altid være standby for firmaet. Hvis I er et par, vil I jo nok gerne have fritid sammen, og dermed kan den ene ikke bare have en telefonvagt, for så har den anden jo ikke fri med sin partner,” fortæller han.

Den udfordring har Betina og Jan Nymann været opmærksomme på. Parret har været hjulpet af et gennemført koncept, hvor standardiseringen har gjort, at medarbejderne i vid udstrækning kan arbejde selvstændigt.

En alternativ løsning ville være at ansætte en manager, som kunne træde ind i stedet for, når parret for alvor vil have fri. Men det er fravalgt af hensyn til Betina Nymann.

”Jeg brænder for personaleledelse, og jeg brænder for mine folk. Derfor er det en omkostning, jeg tager med, og som Jan også lever med. Og det ville en forretningspartner ikke gøre – Jan gør det, fordi han er min mand,” siger hun.

Blandt de største fordele er familiens mulighed for at afveje økonomi mod kvalitetstid med børnene. Jan Nymann er afklaret med, at virksomheden kunne vækste i både omsætning og antal filialer, hvis de brugte mere tid på den. Men han forklarer også, hvorfor de har valgt at udskyde en eventuel indsats på den front.

”Det vil kræve en større indsats fra os begge, og der er det befriende at være vores egne chefer. Vi kan træffe forretningsmæssige beslutninger og se dem have en positiv effekt på vores familie. Det er et privilegium‚” forklarer han.

Der er selvfølgelig også problemer forbundet med, at firma og forhold hænger så nøje sammen. Når Uffe Just rådgiver par, så gør han opmærksom på, at det er svært at skelne mellem privatliv og firma.

”Men det er vigtigt, for ellers kan du brænde dig selv op, hvis du ikke kan holde fri,” siger han.

I sidste ende har Betina og Jan Nymann høstet en gevinst, som kan lyde som en kliche?, men som de begge står ved. For de har grint og grædt sammen og kender hinanden både som professionelle og som mand og kone.

Det er de færreste, som gør det, og en oplagt og meget menneskelig gevinst har ifølge parret været, at firmaet derfor også har bidraget positivt til deres privatliv. De inddrager også firmaet mere i privatlivet, end det tilrådes. Eksempelvis holdes personalemøder i parrets villa. Til glæde for alle, men også med eftertanke.

”Vi er klar over, at vores personale kommer tæt på os, ligesom potentielle problemer i højere grad kan smitte af på hjemmet. Men det er en stor oplevelse at samle livsværket i hjemmet,” understreger Jan Nymann.

Uafhængig privatøkonomi
Det er næppe nogen overraskelse, at parrets privatøkonomi hænger sammen med virksomhedens drift. Men for at sikre parrets økonomi drives virksomheden som et anpartsselskab, som igen er ejet af et holdingselskab.

Konstruktionen sikrer for eksempel, at parrets privatøkonomi ikke ryger med i faldet ved en konkurs i virksomheden, samtidig med at det er muligt at sælge forretningen og beholde overskuddet i holdingselskabet uden at skulle betale personskat af udbyttet.

Yderligere giver det vandtætte juridiske skotter mellem forretningen og parrets egen økonomi, og for parret er det vigtigt at skille de økonomiske beslutninger i virksomheden fra parrets privatøkonomi.

”Hvis du opgiver den sondring, er der altid sjovere ting at bruge penge på i privatlivet end i forretningen. Ligesom en klejn omsætning i en måned hurtigt kan give bekymringer om privatøkonomien. Vi er privatøkonomisk afhængige af vores livsværk – men vi holder de to økonomier adskilt, også mentalt,” fastslår Jan Nymann.

Blå bog

Navne: Jan og Betina Nymann

Alder: 45 og 36 år

Job: Stiftere og indehavere af takeawaykæden Thaiaway. Begge har en baggrund fra detailhandel i Dansk Supermarked

Bolig: Hus i Solrød

Familie: To børn på 10 og 13 år

Ekspertens 3 råd

Uffe Just er stifter og ejer af rådgivningsvirksomheden Brand Universe, der blandt andet rådgiver nystartede virksomheder i branding og markedsføring. Han har følgende råd til par, der vil starte firma sammen:

  1. BEGGE SKAL VILLE DET
    Det kan blive giftigt, hvis den ene gør det for at støtte den anden. Specielt fordi det jo ofte vil kræve, at begge parter siger deres job op. Tilgangen skal være, at begge gør det, fordi de tror på projektet. Men så kan det også blive en stor oplevelse for parret.
  2. HENT HJÆLP UDEFRA
    Organisering kan være kritisk, når et par starter op. Det kan godt være, at begge brænder for det, men hvis de ikke kan dække de basale kompetencer så unikt som Betina og Jan Nymann, så skal der andre ind over – også selv om det så måske ikke længere føles helt som ens eget projekt.
  3. DET PÅVIRKER PRIVATLIVET
    Det er umuligt at sondre fuldt ud mellem privatliv og forretning. Derfor er det vigtigt at være klar over, at det smitter af på hjemmefronten både i op- og nedadgående retning. Tro ikke, at I kan undgå det, for det kan I ikke.

Fra Penge & Privatøkonomi, juni 2014

 

Tags

Anbefalede artikler