Benplads vinder over smart design

Bilduellen viser, at Saab 9-3 Combi skal byde på mere end blot et smart udseende, hvis den skal måle sig med den populære stationcar VW Passat.

BOLIG

Du kan da ikke sammenligne en Saab 9-3 med en VW Passat, kommer det næsten hånligt fra sælgeren, som overrækker mig nøglen til den stilsikre, svenske stationcar.

Og jeg må indrømme, at jeg umiddelbart har lyst til at give sælgeren ret. Der er lidt mere lir over en Saab, og når bilen, som jeg får udleveret, både er udstyret med Hirsch motortuning og en sænket undervogn, så synes slaget næsten afgjort på forhånd. Men rollen som den undertippede kandidat klæder Passaten, og der skal ikke mere end en kort køretur til for at fastslå, at kampen langt fra er afgjort på forhånd. Dertil er motoren i Passaten for god og pladsen for suveræn.

Men lad os begynde med Saaben, der med sit eksklusive design er den bil, der umiddelbart hiver hårdest fat i mig.

En verden af dimser

Det er ikke kun set udefra, at den svenske stationcar er elegant. I kabinen hersker der en eksklusiv og elegant minimalisme, der er bilens nordiske designrødder værdig. Plastkvaliteten er udbredt god, og i førersædet har man et klart overblik. Desuden byder 9-3’eren på en række ahaoplevelser, som indviede Saab-entusiaster formentlig kan nikke genkendende til.

Tændingslåsen er placeret mellem forsæderne, og om natten kan du slukke for lyset i instrumentpanelets visere, så man kun kan se et mindre udsnit af speedometeret.

I det hele taget er bilen proppet med dimser. Umiddelbart til højre for gearstangen er der gjort plads til en isskraber, der rent indretningsmæssigt skaber en symmetri i forhold til håndbremsen på den anden side af gearstangen. Forlygterne er gjort genkendelige med en LED-lysstribe, som virkelig løfter udseendet. Det er funktioner, som du sagtens kan leve uden, men de understreger, at Saab er noget specielt.

Desværre bliver den gode stil ikke holdt konsekvent, og Saabs amerikanske ejere (General Motors) synes at titte frem hist og her. Således hører dele af kabinens plast for eksempel mere til i en amerikansk familiebil end i en europæisk prestigebil, hvilket ikke er ment som et kompliment, og det amerikanske slægtskab betyder, at Saaben deler rat og mange knapper med andre GM-modeller.

Det gælder også radioen, som har en fantastisk lyd, men desværre er lang tid om at skifte kanal.

Fantastisk motor

Set i forhold til Saaben er der mere hr. og fru Danmark over en VW Passat, og i 2007 toppede bilen salgslisterne.

Men selv om det gør den mindre eksklusiv end Saaben, så udtrykker de mange købere en klar anerkendelse af bilens mange kvaliteter. Og med god grund.

I kabinen er interiøret logisk opbygget, og selv om plastkvaliteten ikke er i top alle steder, er bilen gennemsyret af, at design og funktionalitet går op i en højere enhed. Håndbremsen mellem forsæderne er for eksempel erstattet af en knap i instrumentbrættet, kopholderne holder fast om flasker af forskellige størrelser, og i loftet er der skabt aflægningsplads til eksempelvis briller.

Desuden er instrumentbrættet logisk opbygget, om end der er for meget krom til min smag. Mindre er som bekendt mere.

Når det er sagt, så har Passaten yderligere to trumfkort oppe i ærmet. For det første er der oceaner af plads. Bagagerummet er enormt, og med min højde på knap 1,90 meter kan jeg sagtens finde mig til rette på bag- og forsædet uden at rykke sædet frem og tilbage. Det er helt umuligt i Saaben, hvor den samme øvelse kræver, at jeg folder benene op under hagen.

For det andet er Passaten udstyret med en fantastisk motor. Med 160 hestekræfter har den godt nok 40 hestekræfter færre end Saaben, men det skal man næsten have på skrift for at fornemme. Bilens accelerationsevner er rigtig gode, og som en anden sportsvogn klæber den sig til asfalten, når man beordrer motoren til at komme op i omdrejninger.

Desuden er Passaten mere retningsstabil. Det mærker man især i skarpe sving, hvor Saaben føles mere tung i bagenden.

Samlet set gør det, at Passaten fuldt ud kan måle sig med Saaben, og det viser den samlede score for de to biler også. Det betyder dog ikke, at du skal slå plat eller krone, hvis du står og skal vælge mellem at anskaffe dig en af de to biler.

Hvis du kan undvære at have store passagerer med på bagsædet, er der mere stil over Saaben, men hvis venner eller store børn skal med på dine ture, så er VW Passat det oplagte valg – og også vores favorit.

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display