VW Golf er stadig klassens konge

Selv om Renault Megane kæmper en brav kamp, er det stadig Golf, der hersker i mellembil-klassen.

BILER

‘Side 1: VW Golf er stadig klassens konge’

Det første indtryk er som bekendt det rigtige. Og ja, Renault Megane er en god bil. Toppoint i sikkerhed og fine køreegenskaber. Designmæssigt er bilen også på rette spor. Avantgarde-bagklappen med det karakteristiske knæk, som kun frankofile bilkøbere med baskerhue på hovedet og Gauloise i mundvigen kan elske, er fravalgt til fordel for en mere konventionel løsning.

Men nu er det selvsagt ikke forgængeren, der skal agere målestok for succes. Konkurrencen i mellemklassen er hård, og der skal mere end blot en ordinær præstation til for at stryge til tops. Siden 1974 har VW Golf sat standarden i klassen, og iklædt nye små, men velovervejede forandringer er der ikke meget, der taler for, at tyskeren abdicerer lige foreløbig. Men lad os prøve teorien af i praksis.

Store prisforskel
Den nye Golf bygger videre på forgængerens solide succes. Bortset fra at linjerne er blevet mere markerede, og at der er hentet inspiration til lygterne for og bag fra henholdsvis VW Scirocco og VW Touareg, ligner bilen sig selv. Den brede c-stolpe mellem bagrude og bageste siderude er der eksempelvis ikke pillet ved. Omvendt er den nye Renault Megane lagt i helt nye folder. Og det til det bedre. Kun den synlige antenne og relativt høje læssekant bagtil generer.

I kabinen har bilen også fået en større overhaling, og især med et mørkt interiør er forandringen vellykket. Desværre er der dog også flere smuttere. Enkelte steder er der anvendt hård plast, og instrumentbrættet ligner et problem af eksistentielt omfang. Det er stilforvirring med et digitalt speedometer og en analog omdrejningstæller.

Desuden er udformningen af midterkonsollen gjort mere elegant end praktisk i daglig brug – funktionalitet er beskåret til fordel for minimalisme, og det er svært at overskue de mange små knapper. Her går det til sammenligning bedre i en Golf. Og det kan du glæde dig over, men mere af nød end af gavn. I tyskeren er der ikke fjernbetjent musikanlæg.

Men lad os stoppe op og sætte tingene i perspektiv, inden vi fortaber os i detaljer. Sammenlignet med Megane er Golfen vedhæftet en kraftig merpris på 40.000 kroner, og det er og bliver bilens akilleshæl, som hverken en lav afskrivning eller høj prestige kan lave om på. Men når det er sagt, er det mindst lige så relevant at spørge: Køber du bil for at glæde din bankrådgiver eller dig selv?

Medmindre du er typen, som kun betragter en bil som et transportmiddel til at fragte dig fra A til B – og i givet fald bør du overveje en Kia Picanto – så bør du ikke lade dig slå ud af merprisen. Hvis vi medregner alle de timer, du tilbringer bag rattet, kan den godt forsvares.

‘Side 2: VW Golf er stadig klassens konge’

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display