Vælg en dyrere bilmodel - og spar penge

Det kan betale sig at vælge en dyrere bil. Det er konklusionen, efter at vi har analyseret totaløkonomien i danskernes 450 mest foretrukne biler.

BILER

Når den firhjulede skal udskiftes, skal du ikke bare hoppe på den første og billigste model. Det kan faktisk gå hen og vise sig at være umanerligt dårligt købmandskab.

Det er nemlig afskrivningen, der for alvor batter noget, når det store totaløkonomiske regnskab skal gøres op.

Og hvis den “billige” model, du har kastet dine penge efter, slet ikke er efterspurgt på brugtvognsmarkedet, når du skal af med den igen, ja, så bliver den et dyrt bekendtskab.

Vores analyse viser, at Suzuki Alto 1,0 GL er Danmarks billigste bil.

Med en nypris på 98.990 kroner hører den til blandt de billigste, men den er ikke den billigste. Både Kia Picanto Pure og en Hyundai i10 1,1 classic er 4.000 kroner billigere, men de bliver altså slået på totaløkonomien af den lille japaner.

Toyota AYGO, der koster knap 110.000 kroner, klemmer sig ind på en andenplads i dette års bilguide.

Hvor 00’erne var SUV’ernes årti (sport utility vehicle), så tilhører 10’erne mikrobilerne.

Mere end hver anden nye bil, der sælges, hører til i denne klasse, og de 19 bedste køb blandt de 50 mest populære bilmodeller hører alle til i den allermindste klasse.

Først på 20.-pladsen dukker en Opel Corsa 1,0 Edition 111 op – en bil, der er marginalt større end minierne. Vores beregninger afslører også, at det i ni ud ti tilfælde er en langt bedre forretning at købe en femdørsmodel frem for en version med tre døre.

Tjek her økonomien i 450 biler. Klik den ønskede sortering op:
Billigst pr. kilometer
Bilmærke
Bilens pris
Benzinbiler
Dieselbiler
Energiklasser

Se også Bilguidens forudsætninger: Bilguidens forudsætninger

 

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display